צריכת תוספי סוכר מעלה רמות שומנים בדם תוך זמן קצר ביותר (מתוך J Clin Endocrinol Metab)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר צפוי להתפרסם בגיליון אוקטובר של כתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism עולה כי מבוגרים אשר צרכו 25% מצריכת הקלוריות היומית על ידי פרוקטוז או משקאות עם סירופ תירס עשיר בפרוקטוז במשך שבועיים, הדגימו עליה ברמות כולסטרול וטריגליצרידים בדם. יש לציין כי אחוז זה מהווה חלק מההנחיות הלאומיות בארצות הברית כיום.

המחקר בוצע על מנת לעזור ליישב מחלוקת בין הנחיות התזונה של אגף הבריאות של ארצות הברית (US Department of Health ), אשר ממליצות על צריכה של מקסימום 25% מהצריכה הקלורית ביום כתוספי סוכר, לבין הנחיות איגוד הלב האמריקאי (American Heart Association AHA ) הממליץ על סף עליון של 5% לתוספי הסוכר.

במחקר השתתפו 48 משתתפים במשקל תקין וכן עם עודף משקל (טווח גילאים 18-40, טווח BMI בין 18-35 ק”גמ”ר). במשך שבועיים צרכו המשתתפים משקאות המכילים פרוקטוז, סירופ תירס עשיר בפרוקטוז, או גלוקוז בכמות כוללת המשקפת 25% מהצריכה הקלורית היומית.

במשך 3.5 הימים הראשונים נשארו המשתתפים במסגרת אשפוז על מנת לבצע בדיקות בסיס. בזמן זה צרכו המשתתפים תזונה מאוזנת הכוללת 55% פחמימות מורכבות. במשך 12 הימים הבאים שהו המשתתפים בביתם עם תזונה כרצונם, עם תוספת של 3 משקאות עשירים בגלוקוז, פרוקטוז, או סירופ תירס עשיר בפרוקטוז ביום (16 משתתפים בכל סוג של משקה ממותק), אשר היוו 25% מצריכת הקלוריות היומית. במשך 3.5 ימים אחרונים שהו המשתתפים שוב במסגרת אשפוז על מנת לבצע בדיקות סיום, תוך צריכת תזונה מאוזנת עם 25% מצריכת הקלוריות בצורה של משקאות ממותקים, ו-30% בצורה של פחמימות מורכבות.

בסיום המחקר מצאו החוקרים כי המשתתפים אשר צרכו משקאות הממותקים על ידי פרוקטוז או סירופ תירס עשיר בפרוקטוז הדגימו עליה בכולסטרול מסוג LDL , בטריגליצרידים, ובאפוליפופרוטאין B בדם. המשתתפים אשר צרכו משקאות הממותקים על ידי גלוקוז לא הדגימו שינויים אלה. החוקרים מציינים כי, בדומה לתוצאות מחקרים קודמים, השינויים המתרחשים ברמת השומנים בדם מודגשים במיוחד בשעות הערב המאוחרות, בערך 4-6 שעות לאחר ארוחת הערב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לפי נתוני סקר 13% מאוכלוסיית ארצות הברית צורכים 25% מצריכת הקלוריות היומית שלהם ואף יותר בצורה של תוספי סוכר. תוצאות המחקר הנוכחי מדגימות כי צריכת כמות זו של סוכר באנשים צעירים ובריאים, הן עם עודף משקל, והן במשקל תקין, תורמת להפרעת שומנים בדם לאחר צריכה של שבועיים בלבד. על כן ממליצים החוקרים לממשלת ארצות הברית לערוך ולעדכן את הנחיות התזונה לציבור.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה