קרדיולוגיה

אימון אירובי לעומת אימון משקולות או אימון משולב ככלי להפחתת סיכון לפתח סכרת ומחלת לב (מתוך Am J Cardiol)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יולי של כתב העת American Journal of Cardiology עולה כי שילוב של אימון משקולות ואימון אירובי עשוי להיות אופן האימון המתאים ביותר לאנשים עם עודף משקל הנמצאים בסיכון לפתח סכרת ומחלת לב.

במחקר זה השתתפו 196 מבוגרים עם עודף משקל ולא פעילים גופנית. המשתתפים חולקו באופן אקראי לשלוש קבוצות אימון אשר נמשך 8 חודשים:

1 אימון תנגודת (משקולות) 3 פעמים בשבוע על 8 מכשירי משקל שונים לפיתוח שרירי פלג הגוף העליון ופלג הגוף התחתון.

2 שעתיים בשבוע של אימון אירובי על מכשירי חדר כושר המקבילה של הליכה או ריצה של כ-20 קילומטר בשבוע.

3 אימון משולב של תנגודת ואירובי.

במהלך המחקר מעל רבע מהמשתתפים פרשו מהמחקר. משתתפים נוספים לא מלאו את השאלונים לאחר סיום האימון הגופני. סך של 86 משתתפים סיימו את תקופת המחקר עם נתונים זמינים לניתוח סטטיסטי.

החוקרים מצאו כי בקרב המשתתפים מקבוצה 1 (אימון משקולות) נמצאה עלייה ממוצעת של כ-0.7 ק”ג במשקל עם עלייה קלה בהיקף המותן, ללא שינויים בגורמי הסיכון האחרים לסכרת ולמחלת לב. המשתתפים מקבוצה 2 (אימון אירובי) הדגימו ירידה ממוצעת של 1.5 ק”ג במשקל וירידה של כ-2.5 ס”מ בהיקף המותן. משתתפים מקבוצה 3 (שילוב של אימון משקולות ואירובי) הדגימו ירידה ממוצעת של 2 ק”ג במשקל וירידה של כ-2.5 ס”מ בהיקף המותן. כמו כן, משתתפים מקבוצה זו הדגימו ירידה בלחץ הדם הדיאסטולי ובציון תסמונת מטבולית (metabolic syndrome score ). קבוצות 2,3 הדגימו ירידה ברמת טריגליצרידים.

לא ברור האם ההבדל בין קבוצה 2 לבין קבוצה 3 הינו הבדל משמעותי קלינית. כמו כן, אין דרך לדעת האם ההבדל בירידה במשקל הוא תוצאה של אימון משקולות בנוסף לאימון האירובי, או תוצאה של זמן כולל ארוך יותר בחדר הכושר.

מומחה מהתחום ציין כי כמות המשתתפים שלא סיימו את המחקר מפריעה לניתוח נתונים משמעותי. אולם, התוצאות הקיימות תואמות תוצאות של מחקרים קודמים, בהם אימון משקולות לא הדגים יעילות בהפחתת הסיכון למחלות לב. לאור ההבדל הזעיר בין אימון משולב לבין אימון אירובי בלבד, באנשים עם מגבלת זמן ניתן להציע אימון אירובי בלבד על מנת להפחית את הסיכון לפתח סכרת ומחלת לב.

Am J Cardiol, July 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה