סיכון מוגבר לתמותה בחולים החוזרים לעשן לאחר התקף לב (Am J Cardiol)

לאחר אוטם לבבי, ישנה תועלת רבה להפסקת עישון, לעיתים יותר מכל טיפול תרופתי אחר, אך חוקרים מאיטליה מדווחים כי מהצד השני, בחולים הממשיכים לעשן לאחר שחרור מבית החולים תתכן עליה של עד פי חמש בסיכון לתמותה.

בממוצע, בחולים שחזרו לעשן לאחר אשפוז בשל תסמונת כלילית חדה, נרשמה עליה של פי שלוש בסיכון לתמותה בתוך שנה, בהשוואה לאלו שהצליחו להפסיקו לעשן.

החוקרים מדווחים כי הישנות הינה גורם סיכון משמעותי להישרדות ארוכת-טווח. בחולים עם תסמונת כלילית חדה, להפסקת עישון השפעה חשובה כמו להקפדה על נטילת הטיפול התרופתי להפחתת לחץ דם או כולסטרול.

להערכת ההשפעה של חזרה לעישון לאחר אירוע לבבי, ולקבוע כמה חולים צפויים לשוב לעשן, החוקרים עקבו אחר 1294 חולים שדיווחו כי עישנו בקביעות לפני שאושפזו בשל תסמונת כלילית חדה.

כל המשתתפים הפסיקו לעשן בזמן אשפוז ודיווחו כי היו בעלי מוטיבציה להמשיך להימנע מעישון לאחר השחרור לביתם. החולים קיבלו ייעוץ קצר בנושא הפסקת עישון בזמן ששהו בבית החולים, אך לא קיבלו ייעוץ נוסף, תחליפי ניקוטין או סיוע אחרון להפסקת עישון ניתן לאחר שעזבו את בית החולים.

החוקרים תשאלו את החולים בנוגע להרגלי עישון חודש, שישה חודשים ו-12 חודשים לאחר השחרור מבית החולים, ומצאו כי 813 חזרו לעשן (63%) עד לתום השנה הראשונה. כמחצית החלו לעשן שוב בתוך 20 ימים מהשחרור מבית החולים.

בתוך שנה אחת, 97 חולים הלכו לעולמם, כאשר 81 ממקרי התמותה הללו יוחסו לסיבות קרדיווסקולאריות. לאחר תקנון לגילאי המשתתפים ומשתנים אחרים, החוקרים מצאו כי חזרה לעישון הביאו לעליה של פי שלוש בסיכון לתמותה, בהשוואה לאלו שלא שבו לעשן.

ככל שהחולים חזרו לעשן בשלב מוקדם יותר לאחר השחרור מבית החולים, כך הסיכוי לתמותה בתוך שנה היה גבוה יותר. באלו שחזרו לעשן בתוך 10 ימים מהשחרור מבית החולים, תועד סיכון מוגבר פי חמש לתמותה, בהשוואה לאלו שהמשיכו להימנע מעישון.

מעט מאוד חולים חזרו לעשן לאחר שהצליחו להימנע מעישון במשך שישה חודשים.

החוקרים לא בחנו באיזו תדירות עישנו החולים גורם מנבא חשוב להישנות ותמותה מוקדמת. עם זאת, מהתוצאות עולה כי יש לשפר את האופן בו רופאים מסייעים לחולים להפסיק לעשן.

Am J Cardiol 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה