תבניות טיפול ביתר לחץ דם בקרב רופאים ביוון (מתוך כנס ESH)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש מיוון אשר הוצג בכנס האירופאי ליתר לחץ דם עולה כי רופאים נוטים להתחיל טיפול ביתר לחץ דם חדש באופן אגרסיבי ויעיל, אך מהססים לעצים טיפול לאחר מספר מפגשי מעקב. כמחצית מהמטופלים עם יתר לחץ דם חדש מתחילים טיפול בשילוב של תרופות להורדת לחץ הדם, וכ-3/4 מהמטופלים מקבלים טיפול משולב במעקב לאחר 4 חודשים. החוקרים מצאו כי הרופאים נוטים להתחיל בטיפול אגרסיבי יותר במטופלים עם לחץ דם גבוה יותר וכן במטופלים עם סיכון קרדיווסקולרי גבוה יותר.

מחקר זה, הנקרא DEMANT , נמשך בין השנים 2007-2009, וכלל 43 רופאים, מתוכם 28% רופאים ראשוניים, 23% רופאים במסגרת טיפול שניוני, ו-49% במסגרת טיפול שלישוני. רופאים אלה טיפלו בסך של 556 מטופלים עם יתר לחץ דם שאינו מטופל. משך מעקב ממוצע היה 4 חודשים. מדידת לחץ הדם התבצעה על ידי המטופלים בביתם וכן שתי מדידות בכל ביקור רופא.

בביקור הראשון 53% מהמטופלים קיבלו טיפול התחלתי מונותרפי, בעוד ש-47% קיבלו טיפול משולב. בביקור השני 21% מהמטופלים קיבלו העצמת טיפול, ובביקור השלישי 8%. בקרב המטופלים אשר נשארו עם הטיפול ההתחלתי, ל-40% היה לחץ דם לא מאוזן בביקור השני, ול-30% בביקור השלישי.

סך של כרבע מהמטופלים נשארו עם טיפול מונותרפי לאורך כל משך המחקר, כרבע החלו בטיפול מונותרפי ועברו לטיפול משולב, וכמחצית החלו ונשארו עם טיפול משולב. לאחר ביקור המעקב הראשון, אחוז המטופלים המקבלים טיפול משולב עלה ל-64%, ובביקור השני ל-70%, ללא שינוי בהמשך.

הירידה בלחץ הדם נמצאה גבוהה יותר תחת טיפול משולב בהשוואה לטיפול מונותרפי (ירידה ממוצעת בלחץ הדם הסיסטולי של 31 מ”מ כספית לעומת 24 מ”מ כספית, P<0.001 ). מבחינת שילוב התרופות שניתן, 42% מהמטופלים החלו טיפול עם תרופה מקבוצת ARB (או angiotensin receptor blocker ) בשילוב עם משתן, 12% החלו עם מעכב ACE בשילוב עם משתן, 21% עם ARB או מעכב ACE בשילוב עם CCB (או calcium channel blocker ), ו-16% החלו בשילוב של מעכב בטא עם משתן.

החוקרים מציינים כי אחת הסיבות האפשריות להיסוס של הרופאים להעצים את הטיפול למרות חוסר איזון של לחץ הדם היא “אפקט החלוק הלבן”. ביוון מקובל כי המטופלים מדווחים על לחצי הדם הנמדדים בבית. על כן, יתכן והיו מצבים בהם לחץ הדם המדווח היה מאוזן, אך לחץ הדם הנמדד במרפאה היה גבוה יותר.

European Society of Hypertension (ESH) 2011: 21st European Meeting on Hypertension

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה