קרדיולוגיה

תוכניות מכוונות לירידה במשקל מובילות לירידה משמעותית אך קצרת טווח במשקל הגוף (Int J Obes)

חוקרים מגרמניה מדווחים כי תוכנית בת שנה אחת לירידה במשקל, המבוססת על שינוי אורחות חיים, עשויה לסייע לשמנים לרדת במשקל בהיקף כמעט זהה לזה של ניתוח. עם זאת, למעלה מ-40% מהמשתתפים הפסיקו עוד טרם תום השנה הראשונה וגם בקרב אלו שהשלימו את התכנית, בתוך כשלוש שנים הם החזירו כ-75% מהמשקל שאיבדו. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת International Journal of Obesity.

התכנית שכללה דיאטה דלת-קלוריות, טיפול התנהגותי, פגישות קבוצתיות, ייעוץ תזונתי ופעילות גופנית הובילה לירידה של 19.5 קילוגרם בנשים ולירידה של 25.9 קילוגרם בנשים.

מדגם המחקר כלל למעלה מ-8,000 משתתפים שמנים, מבין עשרות מרכזים רפואיים ברחבי המדינה.

בתחילת התכנית, המשקל הממוצע של הנשים היה 112.3 קילוגרם ואילו משקל הגברים הממוצע עמד על 136.8 קילוגרם. משילוב הנתונים אודות כל המשתתפים, ללא תלות בשאלה אם סיימו את התכנית או לאו, נשים איבדו כ-15 קילוגרם, בממוצע, ובגברים חלה ירידה ממוצעת של 19.5 קילוגרם במשקל הגוף.

בקרב משתתפים שהשלימו את התכנית, כ-60%, חלה ירידה של 53% במשקל העודף. ירידה זו דומה בהיקפה לזו המופיעה בעקבות ניתוחים (כ-60%).

בקרב אלו שהשלימו את התכנית תועדו השפעות חיוביות נוספות, דוגמת לחץ דם נמוך יותר, ערכי כולסטרול וערכי סוכר נמוכים יותר ואיכות חיים טובה יותר.

אולם כאשר החוקרים עקבו אחר מדגם שכלל 300 משתתפים, שלוש שנים לאחר השלמת התכנית, התברר כי הם שבו חזרה למשקל גופם המקורי. לדבריהם, הסבירות לכך לאחר התערבות ניתוחית נמוכה יותר.

אך עדיין, כ-20% מהמשתתפים שמרו על המשקל החדש שלהם, ללא עזרה נוספת.

תופעות לוואי עקב התכנית היו נדירות, כאשר הנפוצות ביותר היו נשירת שיער ועצירות (פחות מ-1%).

החוקרים כותבים כי עבור כל חודש המקדישים לירידה במשקל, יש להקדיש חודש נוסף בכדי ללמוד כיצד לשמור על המשקל החדש.

Int J Obes 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה