מחקר מעלה בשנית את אפשרות הקשר בין תרופות ממשפחת ARB ומחלות ממאירות (J Clin Oncol)

סקירה חדשה של חולים שטופלו בתרופות ממשפחת ARB (Angiotensin Receptor Blocker) העלתה מחדש את השאלה האם תרופות אלו מעלות את הסיכון לממאירויות. במחקר האחרון של חולי סוכרת שטופלו ב-Candesartan (אטקנד) מצאו החוקרים קשר בין הטיפול התרופתי ובין סיכון משמעותי למחלות ממאירות, ועם טיפול ב-Telmisartan (מיקרדיס) תועדה מגמה של עליה בסיכון.

החוקרים מציינים כי הטיפול ב-Losartan הפחית את הסיכון להתפתחות ממאירות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ה-FDA ערך לאחרונה סקירה בנושא וקבע כי טיפול בתרופות ממשפחת ARB אינו מעלה את הסיכון לממאירות. הסקירה נבעה ממטה-אנליזה שנויה-במחלוקת שפורסמה בשנת 2010 והדגימה עליה של 8% בסיכון לממאירות בחולים שטופלו ב-ARB. ה-EMA (European Medicines Agency) הייתה הראשונה שהגיבה לסקירה אך עדיין בוחנת את הנתונים והתוצאות צפויות בקרוב.

החוקרים ערכו מטה-אנליזה שכללה למעלה מ-60,000 משתתפים שלקחו חלק במחקרים ONTARGET, PROFESS, LIFE, TRANSCEND ו-CHARM-Overall ומצאה כי בחולים שחולקו באקראי ל-ARB נרשמה עליה משמעותית בסיכון להופעת ממאירות חדשה, בהשוואה לקבוצת הביקורות (7.2% לעומת 6.0%, RR = 1.08,  p=0.016). החוקרים מצאו כי הופעת סרטן ריאות הייתה גבוהה ב-25% באלו שחולקו לטיפול ב-ARB בהשוואה לביקורות.

עם זאת, סקירות אחרות שפורסמו מאוחר יותר לא מצאו סיכון מוגבר לממאירות או תמותה על-רקע ממאירות עם אף אחת מהתרופות המשמשות לטיפול ביתר לחץ דם. הסיכום היה כי טיפול ב-ARB אינו עלה את הסיכון לממאירות, בהשוואה לטיפול בתרופות אחרות.

במחקר מקרה-ביקורת הנוכחי נכללו 21,750 חולי סוכרת שהחלו בטיפול בתרופות נגד יתר לחץ דם במהלך תקופה של שישה חודשים בשנת 2000, וטופלו ב-ARB במשך 603 ימים. במהלך תקופת המחקר, Valsartan (דיובן), Losartan ו-Irbesartan היו התרופות הנפוצות ביותר בשימוש מבין משפחת ARB.

תועדו 1281 מקרים חדשים של ממאירויות, כולל סרטן כבד (22%), סרטן מעי גס ורקטום (15%), סרטן ריאות (11%) וסרטן אורולוגי (6%). בסה”כ, לא תועד קשר מובהק בין נטילת ARB ובין ממאירויות, ואף תועדה מגמה של קשר שלילי בין היארעות כוללת של ממאירויות ובין מינון יומי ממוצע גבוה יותר ומשך טיפול ארוך יותר. מבין התרופות משפחת ARB, הטיפול ב-Candesartan לווה בעליה של 79% בסיכון לממאירות (OR = 1.79) ו-Temlisartan לווה במגמה של עליה בסיכון (OR = 1.54).

החוקרים מציינים כי ישנה חשיבות מיוחדת ל- Candesartan, שהייתה התרופה הראשונה שהובילה לחשד כי ישנו סיכון מוגבר לממאירויות עם משפחת תרופות זו (מחקר CHARM).

המחקר האפידמיולוגי החדש לא רק הדגים סיכון מוגבר לממאירות עם Candesartan, אך גם הצביע על מגמה סטטיסטית ברורה לסיכון מוגבר עם Telmisartan. כעת יש מחקרים אפידמיולוגיים נוספים המעידים על סיכון מוגבר לממאירות עם שתי תרופות שונות ממשפחת ARB.

הצהרה שפורסמה מטעם ה-FDA בנוגע למחקר קבעה כי המחקר אינו מבוסס על נתונים ברמת המטופל. הסוכנות טענה כי נתונים אודות התזמון הספציפי ואופי האירועים במקרים ספציפיים צפוי לסייע בפירוש הממצאים.

J Clin Oncol 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה