קרדיולוגיה

האם צריכת קפה מגבירה את הסיכון הקרדיווסקולארי של נשים עם תחלואה קרדיווסקולארית קיימת? (מתוך כנס American Journal of Clinical Nutrition)

מאת ד”ר בן פודה-שקד

בעוד שמחקרים קודמים שבחנו את ההשפעה של צריכת קפה על תחלואה קרדיווסקולארית הגיעו לתוצאות סותרות, מחקר חדש אשר פורסם בגיליון מאי של ירחון American Journal of Clinical Nutrition מראה כי לקפה אין השפעה על הסיכון הקרדיווסקולארי של נשים עם מחלה קרדיווסקולארית קיימת. כך מניתוח חדש של תוצאות מחקר ה-Nurses’ Health Study הגדול.

החוקרים מסבירים כי תוצאות המחקר תומכות בתפישה לפיה אנשים עם מחלת לב הצורכים קפה לא צריכים להפסיק לעשות כן, מאחר וצריכתו אינה מגבירה את הסיכון לאירוע קטלני.

עם זאת, מזכירים החוקרים כי צריכת קפה כבדה נקשרה במחקר מקרה-ביקורת מבוסס-אוכלוסיה בסיכון מוגבר למוות לבבי מוקדם (Sudden cardiac death). מאידך, תוצאות מחקר אחר שבחן את התמותה הכוללת בחולים שאושפזו בשל אוטם לבבי חריף, נמצאה דווקא השפעה מגינה של צריכה כבדה של קפה בתום שלושה חודשים, אולם לא כך בתום ארבע שנות מעקב.

מחקר נוסף שנמשך שלוש שנים לא מצא קשר בין צריכה מצטברת של קפה Non-filtered ובין הסיכון להופעת אירוע קרדיווסקולארי שני, ומחקר פרוספקטיבי אשר נערך בשבדיה ונמשך עשר שנים העלה כי צריכת קפה מסונן בשנה שקדמה לאוטם לבבי חריף ככל הנראה הורידה את הסיכון לתמותה מכל סיבה שהיא לאחר האוטם. לבסוף, מחקר גרמני קטן הראה כי צריכת קפה הביאה לשיפור בסמנים של דלקת תת-קלינית ודחק חימצוני, ולהגברת רמות הכולסטרול מסוג HDL.

במחקר הנוכחי, ביקשו החוקרים לבחון נתונים של מעקב בן שנתיים אחר 11,697 נשים במחקר ה-Nurses’ Health Study המתמשך במטרה לקבוע שמא קיים קשר בין צריכת קפה מסונן שאינו נטול-קפאין ובין תמותה כוללת ותמותה קרדיווסקולארית. הניטור אחר צריכת הקפה בוצע באמצעות שאלוני מזון, עליו נתבקשו המשתתפות לחזור מדי שנתיים עד ארבע שנים, כך שעלה בידי החוקרים לעקוב אחר צריכת הקפה לפני הופעת אירוע קרדיווסקולארי וגם לאחריו.

המשתתפות רובדו לקבוצות על פי התדירות בה צרכו כוסות קפה: כוס אחת בממוצע לחודש ומטה; בין 1-16 כוסות קפה לחודש; שתיים-שלוש כוסות קפה ליום; או ארבע כוסות קפה ליום ומעלה.

בתום המעקב נרשמו 1,159 מקרי תמותה, לרבות 579 מקרים המיוחסים לתחלואה קרדיווסקולארית. הסיכון היחסי לתמותה כוללת היה דומה בסך הכל בין הקבוצות השונות של צריכת קפה מצטברת (p=0.91), וכך היה גם ביחס לסיכון לתמותה קרדיווסקולארית (p=0.76). בנוסף, לא נמצא קשר מובהק בין צריכת קפאין ובין הסיכון לתמותה כוללת או לתמותה קרדיווסקולארית.

לטענת החוקרים, תוצאות אלו מוסיפות על אלו של מחקרים קודמים שבחנו את הקשר בין קפה ובין מחלת לב מאחר והמחקר הנוכחי התמקד בנשים עם תסמינים לבביים פחות חמורים (על פי רוב, תעוקת חזה בלבד), והיה המחקר הראשון אשר בחן צריכת קפה הן לפני הופעת אירוע קרדיווסקולארי והן לאחריו. לדבריהם, ממצאיהם מראים כי קפה הינו נייטרלי למדי עבור נשים רגילות עם מחלה קרדיווסקולארית אשר מתבטאת בעיקר בתעוקת חזה או אשר עברו רה-וסקולאריזציה. עדיין יתכן ואנשים אשר עברו אוטם לבבי חריף עשויים להפיק תועלת כתוצאה מצריכת קפה, הם מוסיפים, אולם מרבית הראיות מצביעות על כך שלקפה תועלת או נזק מועטים בלבד באוכלוסיות מעין אלו בכל הנוגע למניעה שניונית.

בנוסף, מציינים החוקרים כי לאור המעקב ארוך הטווח והמדגם הגדול שאיפיינו את מחקרם זה, היה די כוח סטטיסטי על מנת לזהות גם את ההשפעות המינוריות של צריכת קפה, ולא נמצא סיכון מוגבר לתמותה בקרב אלו מהמשתתפות שצורכות קפה.

ראוי לציין כי המחקר כלל נשים העובדות כאחיות, מאחר והתבסס על נתוני מחקר ה-Nurses’ Health Study. עם זאת, אחיות הינן אוכלוסיה מיוחדת בשל היכרותן עם מחלות ואורחות חיים. לפיכך, מסבירים החוקרים כי יש לנקוט במידה של זהירות כאשר מבקשים להסיק מתוצאות אלו ביחס לאוכלוסייה הכללית. בנוסף, בעוד שמספר מחקרים קודמים העריכו את ההשפעה של קפה על אנשים בריאים, הרי שיש לטענתם צורך במחקר נוסף ביחס להשפעה של צריכת קפה על חולים עם מחלה מאובחנת, וכן מחקרים ביחס להשפעה של סוגים שונים של קפה על הסיכון להתפתחות מחלות, וזאת מאחר וידוע כיום כי קפה מסונן שונה מכזה שאינו מסונן, וכי אלו עשויים להשפיע בצורה שונה על המצב הבריאותי.

בנוסף, מבקשים החוקרים להדגיש כי בעוד שנראה שקפה אינו תורם לסיכון הקרדיווסקולארי, הרי שעל נשים אלו עדיין לבדוק עם רופאיהן שמא סובלות מנדודי שינה, חרדה או לחץ דם בלתי נשלט, בעיות העלולות להחמיר בעקבות צריכת קפה. בשל תופעות לוואי אלו של הקפה, יש להמליץ לדבריהם לאלו הצורכים אותו לעשות זאת בצורה מתונה.

American Journal of Clinical Nutrition 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה