קרדיולוגיה

חומצות שומן אומגה שלוש אינן מגנות מפני הופעת פרפור פרוזדורים בחולי אי-ספיקת לב (מתוך European Society of Cardiology)

מתוצאות ניתוח פוסט-הוק של מחקר GISSI-HF (GISSI Heart Failure), שהוצגו בכנס Heart Failure Congress לשנת 2011, מטעם ה-ESC (European Society of Cardiology) עולה כי חומצות שומן אומגה-שלוש, רב-בלתי רוויות אינן מספקות הגנה מפני התפתחות פרפור פרוזדורים בחולי אי-ספיקת לב.

לאור עדויות לפיהן חומצות שומן אומגה שלוש רב-בלתי רוויות עשויות לספק הגנה מפני פרפור פרוזדורים, עם ערך מוסף כנגד אי-ספיקת לב, החוקרים סברו כי חומצות שומן אלו עשויות למנוע פרפור פרוזדורים בחולי אי-ספיקת לב.

מדגם המחקר כלל 5,835 משתתפים ללא פרפור פרוזדורים בתחילת המחקר. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול בחומצות שומן אומגה-שלוש, רב-בלתי רוויות, במינון של 1 גרם ביום, או פלסבו. הטיפול בחומצות השומן לא הפחית את הסיכון להיארעות פרפור פרוזדורים במהלך תקופה של כארבע שנים. הממצאים היו זהים במגוון תתי-קבוצות, כולל חולים עם ובלי היסטוריה של פרפור פרוזדורים בעברם.

במהלך מעקב ממוצע של 3.9 שנים, 14.6% מהמשתתפים פיתחו פרפור פרוזדורים (15.2% מהמשתתפים בקבוצת ההתערבות לעומת 14% בקבוצת הפלסבו, p=0.19).

החוקרים מדווחים על הבדלים משמעותיים רבים בין אלו עם ובלי הופעת פרפור פרוזדורים. חולים עם פרפור פרוזדורים היו מבוגרים יותר, עם ערכי BMI ולחצי דם סיסטוליים גבוהים יותר. שכיחות מדד NYHA של 3-4 הייתה גבוהה יותר וכך גם היסטוריה של פרפור פרוזדורים התקפי, אשפוז עקב אי-ספיקת לב, יתר לחץ דם, שבץ מוחי, או מחלת ריאות חסימתית כרונית ונוכחות ICD או קוצב לב.

אולם, לאחר תקנון לגורמים שונים, יחס הסיכון להיארעות פרפור פרוזדורים בקרב אלו שטופלו בחומצות השומן, בהשוואה למטופלי פלסבו, היה 1.115 (p=0.159).

בקרב חולים שפיתחו פרפור פרוזדורים שכיחות הטיפול ב-Spironolactone, משתנים, דיגיטאליס, נוגדי-קרישה פומיים, או Amiodarone, הייתה גבוהה יותר, בניגוד לשכיחות המטופלים בחסמי ביתא או אספירין. לאחר תקנון נוסף, יחס הסיכון נותר לא-מובהק ועמד על 1.138 (p=0.095).

בניתוח לפי תתי-קבוצות, לא תועדה אינטראקציה בין חומצות שומן אומגה-שלוש, רב בלתי רוויות, ובין היארעות פרפור פרוזדורים לפי גיל, מקטע פליטה של חדר שמאל, אתיולוגיה לאי-ספיקת לב, מדד תפקודי לפי NYHA, סוכרת, תפקוד כלייתי, או אף היסטוריה של פרפור פרוזדורים התקפי.

European Society of Cardiology (ESC) Heart Failure Association

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה