טל-רפואה עשויה לשפר תוצאות טיפול ביחידות טיפול נמרץ (JAMA)

התערבות טל-רפואה עשויה לשפר את תוצאות הטיפול בחולים המאושפזים ביחידות טיפול נמרץ, כך עולה מתוצאות מחקר פרוספקטיבי שפורסמו בכתב העת Journal of the American Medical Association.

ברקע למחקר כותבים החוקרים כי הקשר בין התערבות טל-רפואה ובין שיעורי תמותה, משך אשפוז, הקפדה על הקווים המנחים לטיפול וסיבוכים הניתנים למניעה, לא נבחן עד כה. התערבות טל-רפואה ביחידות טיפול נמרץ הינה גישה טכנולוגית מבטיחה שנועדה להביא לשינוי תהליכי טיפול המשפיעים על התוצאות. טל-רפואה ביחידות טיפול נמרץ משמעה מתן טיפול רפואי לחולים במצב קריטי ע”י איש צוות רפואי הממוקם באתר מרוחק.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לכמת את הקשר בין התערבות טל-רפואה ובין תמותה באשפוז, משך אשפוז וסיבוכים הניתנים למניעה.

בתקופה שבין 26 באפריל, 2005, ועד 30 בספטמבר, 2007, סך כולל של 6290 מבוגרים אושפזו לשבע יחידות טיפול נמרץ . בשני מרכזים רפואיים. החוקרים העריכו את התמיכה האלקטרונית ותהליכי הניטור להערכת ההקפדה על ההנחיות לטיפול, בניית תכנית טיפול וזמני התגובה של הרופאים להתראות. יעדי הסיום העיקריים של המחקר היו תמותה באשפוז, מדדים אחרים כללו משך אשפוז ושהות ביחידת טיפול נמרץ, הקפדה על ההנחיות לטיפול ושיעור הסיבוכים.

במהלך התקופה שטרם ההתערבות, שיעורי התמותה באשפוז עמדו על 13.6%. שיעור זה ירד במהלך התערבות טל-רפואה ביחידות טיפול נמרץ ל-11.8%, עם יחס סיכויים מתוקן של 0.40.

בהשוואה לתקופה שטרם ההתערבות, שיעורי ההקפדה על ההנחיות לטיפול היו טובים יותר במהלך התערבות טל-רפואה בכל הנוגע למניעת פקקת ורידים עמוקים (99% לעומת 85%, בהתאמה, יחס סיכויים של 15.4), מניעת כיבים על-רקע דחק (96% לעומת 83%, בהתאמה, יחס סיכויים של 4.57), הגנה קרדיווסקולארית (99% לעומת 80%, בהתאמה, יחס סיכויים של 30.7), ומניעת דלקת ריאות על-רקע הנשמה (52% לעומת 33%, בהתאמה; יחס סיכויים של 2.20).

בנוסף, שיעור הסיבוכים הניתנים למניעה היה נמוך יותר במהלך התערבות טל-רפואה ביחידות טיפול נמרץ, כולל דלקת ריאות על-רקע הנשמה (1.6% לעומת 13%; יחס סיכויים של 0.15) וזיהומים על-רקע צנתרים (0.6% לעומת 1.0%, יחס סיכויים של 0.50). כמו כן, משך האשפוז בבית חולים היה קצר יותר (9.8 לעומת 13.3 ימים, בהתאמה; יחס סיכון לשחרור של 1.44).

במרכז רפואי יחיד, התערבות טל-רפואה ביחידות טיפול נמרץ לוותה בהפחתת הסיכויים לתמותה וקיצור משך האשפוז, כמו גם שינויים בהקפדה על יישום ההנחיות לטיפול ושיעור נמוך יותר של סיבוכים הניתנים למניעה.

JAMA. Published online May 16, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה