הסיכון לשבץ מוחי וסיבוכים נוירולוגיים לאחר TAVI (מתוך American College of Cardiology)

מנתונים חדשים אודות אירועים נוירולוגים בחולים בסיכון גבוה במחקר PARTNER A להערכת תוצאות הטיפול ב-TAVI (Transcathether Aortic Valve Intervention) עולה כי הסיכון לשבץ מג’ורי היה נמוך עם החלפה ניתוחית של המסתם או עם TAVI ומסתם Sapien וכי הסיכון לאירועים נוירולוגיים הקביל למחלה הטרשתית בעורקים.

מהתוצאות העיקריות של מחקר PARTNER A, שהוצגו בכנס מדעי של ה-American College of Cardiology עולה כי TAVI אינו-נחות מהחלפה ניתוחית של המסתם האאורטלי מבחינת שיעורי התמותה מכל-סיבה בחולים המתאימים לניתוח, אך אירועים נוירולוגים היו נפוצים יותר עם TAVI, הן לאחר 30 ימים והן לאחר שנה אחת.

מהנתונים החדשים עולה כי 58% מהאירועים הנוירולוגים תועדו בחולים לאחר TAVI; 69% מהאירועים היו TIA (Transient Ischemic Attack) ו-16% היו אירועי שבץ מינורי. בחולים לאחר ניתוח, 25% מהאירועים היו TIA ו-6% מהמקרים היו אירועי שבץ מינורי.

מרבית הנזקים הנוירולוגיים אירעו בשבועיים הראשון לאחר הפרוצדורה, ולפחות בקבוצת החולים שהתאימו לפרוצדורה בגישה פמוראלית, שיעור האירועים הנוירולוגיים לאחר 30 ימים היה גבוה יותר משמעותית בקבוצת החולים לאחר TAVI, בהשוואה לשיעור המקרים בחולים לאחר ניתוח.

בקבוצת החולים שאינם מתאימים לפרוצדורה בגישה פמוראלית, שיעור האירועים הנוירולוגים היה גבוה יותר בקבוצת המטופלים לאחר TAVI, בהשוואה לשיעור בחולים לאחר ניתוח, אך ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית.

עם זאת, הסיכון לשבץ מוחי מג’ורי לאחר 30 ימים היה נמוך ודומה סטטיסטית בחולים לאחר TAVI ולאחר ניתוח: 2.3% בחולים לאחר ניתוח, לעומת 3.8% בחולים לאחר TAVI במדגם מחקר PARTNER. בקרב חולים המתאימים לביצוע הפרוצדורה בגישה פמוראלית, שיעור אירועי שבץ מג’ורי לאחר 30 ימים עמדו על 1.4% בחולים לאחר ניתוח ו-2.5% בחולים לאחר TAVI (p=0.37).

החוקרים מוסיפים כי חולים לאחר TAVI עם ההיצרות החמורה ביותר של המסתם האאורטלי תועד הסיכון הגבוה ביותר לאירועים נוירולוגיים במהלך החודש הראשון לאחר הפרוצדורה. לאחר הסיכון בשלב מוקדם, חולים בסיכון גבוה יותר היו אלו שהוגדרו מראש כחולים שאינם מתאימים לביצוע הפרוצדורה בגישה פמוראלית. לציין, בחולים אלו המחלה הטרשתית של העורקים הייתה חמורה יותר, בהשוואה למחלה בחולים שהתאימו לביצוע הפרוצדורה בגישה פמוראלית, כפי שבא לידי ביטוי בשיעורים גבוהים יותר של מחלת כלי דם היקפיים, שיעורים גבוהים יותר של ניתוחי מעקפים ושיעור גבוה יותר של ניתוחים קודמים של עורקי התרדמה.

גורמי סיכון אחרים לאירועים נוירולוגיים מאוחרים כללו היסטוריה של שבץ מוחי או אירוע איסכמי זמני לאחרונה ואי-ספיקת לב חמורה יותר.

מתוך American College of Cardiology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה