קרדיולוגיה

האיגוד הקרדיולוגי בשיתוף עמותת עתיד מפרסמים המלצות תזונתיות לציבור למניעת מחלות לב

לנייר העמדה המלא, באתר האיגוד הקרדיולוגי – נא להקליק כאן

בצעד משמעותי יוצא האיגוד הקרדיולוגי בישראל בשיתוף עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל בהמלצות לציבור למניעת מחלות לב באמצעות תזונה בריאה. לצורך כתיבת ההמלצות הקים האיגוד הקרדיולוגי בישראל ועדת מומחים מטעם החוג לאפידמיולוגיה ומניעה קרדיווסקולרית של האיגוד, ביחד עם עמותת עתיד, עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל, אשר כתבו נייר עמדה מקצועי הכולל המלצות לציבור לתזונה נכונה במטרה למנוע מחלות לב וכלי דם בקרב הציבור בישראל.

נייר העמדה נכתב במשך כ –  6 חודשים והוא מבוסס על ידע מדעי מעודכן על בסיס מחקרים ומידע רפואי מתוכו גובשו המלצות ביצוע לציבור הרחב שמטרתן לסייע באיזון גורמי הסיכון בקרב הציבור בישראל ולמנוע תחלואה ותמותה עתידיים ממחלות לב וכלי דם. ההמלצות מקיפות את כל סוגי המזון והדיאטות וכן את תוספי המזון והתבלינים.

פרופ’ יעקב הנקין חבר האיגוד הקרדיולוגי בישראל מסר היום: “מדובר בציון דרך חשוב במערכת הבריאות בישראל. הרפואה המתקדמת יכולה לטפל היטב במחלות לב וכלי דם, אך יחד עם זאת תפקידנו כרופאים הוא גם למנוע אותם ולהניע לפעולה את הציבור הישראלי לאמץ הרגלי תזונה היכולים להפחית את הסיכון למות ממחלות לב. המסמך מתייחס לא רק לגבי סוג וכמות השומנים והכולסטרול המומלצים בתזונה, אלא סוקר את הידוע לגבי מגוון רחב של מאכלים, סוגי שתייה ותוספי מזון כגון תה, קפה, אלכוהול, חלב, ויטמינים, Q10 וכדומה. ניסינו להתייחס עד כמה שאפשר לשאלות המעסיקות את אנשי המקצוע כמו גם את הציבור הרחב”.

דר’ טלי סיני, יו”ר עתיד, עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל הדגישה כי: “נייר העמדה מסכם שיתוף פעולה מקצועי, נכון ומהימן בין רופאי הלב לדיאטנים הקליניים. לאור המחקרים שהצטברו בשנים האחרונות שמנו לנו כמטרה להנגיש את המידע החשוב לציבור ולהביא על ידי כך להפחתת הסיכון למחלות לב בקרב הישראלים. ההמלצות מתייחסות רק למה שמבוסס ומוכח על ידי מחקרים מדעיים ומכאן חשיבותן הרבה. לדוגמא בנושא תוספי התזונה: מדובר בשוק פרוץ שמחייב הבחנה בין תוספים מועילים להפחתת מחלות הלב לבין כאלו שעלולים ליצור נזק. חשוב להדגיש כי לרפואה המונעת ולהרגלי תזונה נכונים חשיבות מכרעת. אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה ומגוונת, הימנעות מעישון, ופעילות גופנית סדירה מהווים כלי חשוב למניעת מחלות הלב וכלי הדם”.

עיקרי ההמלצות הן:

  • כללי


    • התזונה צריכה להיות מגוונת, ומשולבת עם פעילות גופנית סדירה תוך שמירה על משקל תקין.

    • מומלץ להעדיף מזון טרי או קפוא, ללא תוספת של סוכר, מלח או רטבים עתירי קלוריות.

       2.   מומלץ לכלול בתזונה את המרכיבים הבאים


    • ירקות ופירות מסוגים שונים, (לפחות 8 מנות ביממה). במידת האפשר רצוי להמנע מהסרת הקליפה ולהשתמש בשיטות בישול (אידוי, הקפצה וכדומה), המשמרות את רכיבי התזונה הטבעיים המצויים במזונות.

    • קטניות, דגנים מלאים, לחם מקמח מלא ומאכלים עתירי סיבים תזונתיים ודלים במלח.

    • שומן מהצומח, עם עדיפות לשמן זית ושמן קנולה, אבוקדו, אגוזים,שקדים וטחינה.

    • מוצרי חלב דלי שומן (2-3 מנות ביממה, שלפחות חלקם  דלי שומן).

    • דגי ים שמנים (2-3 מנות בשבוע).

    • להעדיף את החלקים הרזים של עוף, הודו ובשר בקר.

         3.   מומלץ להמעיט ככל האפשר בצריכת:


    • בשרים עתירי שומן, בעיקר בשרים מעובדים עתירי שומן ונתרן.

    • דברי מאפה קנויים המכילים שומן טרנס צמחי מוקשה, מאכלים עתירי מלח, בעיקר מוצרי מזון מעובדים, משומרים ו/או מומלחים.

    • מאכלים עם תוספת סוכר.

         4.   שתייה:


    • יש לשתות כמות מרובה של מים, בעיקר בחודשי הקיץ. מומלץ לא להרבות בשתיה של מיצים טבעיים ולהמנע משתיית משקאות ממותקים.

    • יש לעודד שתיית חלב דל שומן ותה ירוק שנמצאו קשורים להיארעות נמוכה יותר של מחלות קרדיווסקולריות.

    • לאנשים הנוהגים לצרוך אלכוהול יש להגביל לצריכה מתונה של מנת משקה (יין או בירה) ביום לנשים ועד 2 מנות לגברים.

        5.   תוספי מזון:


    • לאנשים עם מחלה קרדיווסקולרית, שאינם מרבים באכילת דגי ים מומלץ לקחת תוספי אומגה 3 (רצוי משמן דגים) במינון של כ- 1 גרם ביממה.

      • באנשים עם רמות גבוהות של LDL-כולסטרול ניתן להוסיף פיטוסטרולים במינון של 1.5-2.0 גרם ליממה.

      • יש להמנע משימוש בתוספי מזון אחרים למניעת תחלואה קרדיווסקולרית, חלקם אף הוכחו כמזיקים

    6.    אימוץ דפוסי אכילה ספציפים עשוי להקנות יתרון במצבים רפואיים מסויימים


    • “דיאטת DASH” (המכילה ירקות, פירות ו-3 מוצרי חלב דלי שומן בנוסף לתפריט דל מלח) יעילה במיוחד לאנשים עם יתר לחץ דם או לחץ דם גבולי.

    • “דיאטה דלת פחמימות” מתאימה לאנשים עם משקל עודף ולאנשים עם תסמונת מטבולית.

    • תזונה “ים תיכונית” הוכחה כמועילה לאנשים עם מחלת לב קרדיווסקולרית או סוכרת כמו גם לאוכלוסיה הכללית.

    7.   אנשים עם מחלות ספציפיות כגון סוכרת, אי-ספיקת כליות או מחלות כבד זקוקים להתאמת התזונה באופן אישי בהדרכת תזונאי-דיאטן.

    את כתיבת המסמך הובילה הדיאטנית ד”ר סיגל אילת – אדר. ועדת המומחים כוללת את פרופ’ חיים יוספי, ד”ר טלי סיני, ד”ר נסטור ליפובצקי, ד”ר דב גביש, ד”ר מיכל גילאון – קרן, פרופ’ איריס שי, פרופ’ אורי גולדבורט, פרופ’ יעקב הנקין. פרקים ספציפיים לנייר העמדה נתרמו על ידי פרופ’ מיכאל שכטר וגיא שלמון.

    האיגוד הקרדיולוגי בישראל הקרדיולוגי בישראל הינו האיגוד המקצועי הרשמי של הקרדיולוגים במדינת ישראל,  מהווה חלק מההסתדרות הרפואית בישראל ופועל ברשות המועצה המדעית. כנשיא האיגוד מכהן, פרופ’ גד קרן, כמז”כל האיגוד מכהן פרופ’ דורון זגר. מידע נרחב אודות פעילות האיגוד ניתן למצוא באתר האינטרנט לציבור הרחב הנמצא בכתובת

    : http://www.israel-heart.org.il/audience/cardiology.html

    עתיד, עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל, הינה הגוף הרשמי והמקצועי של התזונאים והדיאטנים בישראל ולמעלה מ 1,000 מומחים בתחום חברים בה. העמותה הוקמה בשנת 1998 במטרה לקדם מקצועית את התזונאים והדיאטנים ולהוות גוף מאגד להשפעה בתחום התזונה בישראל. כיום העמותה פועלת במישור הציבורי והחינוכי להשגת בריאות, רווחה, איכות חיים ובטחון תזונתי לכלל האוכלוסייה בישראל. כיו”ר העמותה מכהנת ד”ר טלי סיני וכמנכ”לית העמותה אדווה היימן. מידע נרחב אודות פעילות העמותה ניתן למצוא באתר האינטרנט הנמצא בכתובת: http://www.atid-eatright.org.il

    0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה