קרדיולוגיה

רמות שומנים בדם מדגימות קשר הפוך לסיכון למחלה קרדיווסקולרית במטופלים עם RA (מתוך Ann Rheum Dis)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מרץ של כתב העת Annals of Rheumatic Diseases עולה כי מדדי דלקת במטופלים עם RA (או rheumatoid arthritis ) נמצאו קשורים לסיכון מוגבר למחלה קרדיווסקולרית, כאשר רמות שומנים בדם נמצאו קשורים בקשר הפוך כלומר רמות נמוכות יותר נמצאו קשורות לסיכון מוגבר למחלות אלה.

במחקר זה בדקו החוקרים את ההשפעה של דלקת סיסטמית ורמות שומנים בדם על מחלה קרדיווסקולרית (CVD ) במטופלים עם RA . במחקר השתתפו 651 מטופלים עם RA בגיל ממוצע של 55.8 שנים, 69% מהם נשים. ל-67% היה rheumatoid factor חיובי.

* החוקרים מצאו כי שקיעת דם מוגברת נמצאה קשורה לסיכון ל-CVD (יחס סיכויים של 1.2 עבור כל עליה של 10 מ”מ בשעה, CI 05% 1.1-1.3).

* קשר דומה, אם כי לא מובהק סטטיסטית (P=0.07 ) נמצא עם CRP .

* קשר לא לינארי נמצא בין רמת כולסטרול כוללת לבין הסיכון ל-CVD בהנתן רמה נמוכה מ-4 מילימול לליטר, נמצא סיכון פי 3.3 ואילו ברמה שווה או גבוהה מ-4 מילימול לליטר לא נמצא סיכון מוגבר (P=0.57 ).

* רמה נמוכה (פחות מ-2 מילימול לליטר) של כולסטרול מסוג LDL נמצאה קשורה בעליה גבולית בסיכון ל-CVD (עם P=0.10 ), אך לא נמצא סיכון מוגבר ברמות LDL של 2 מילימול לליטר או יותר (P=0.76 ).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מדדי דלקת (ובמיוחד שקיעת דם) נמצאו קשורים באופן משמעותי בסיכון מוגבר ל-CVD במטופלים עם RA . רמות שומנים בדם הדגימו קשר פרדוקסלי לסיכון ל-CVD במטופלים עם RA , כאשר דווקא רמות נמוכות יותר של כולסטרול כולל ושל LDL נמצאו קשורות לסיכון מוגבר.

Ann Rheum Dis 2011;70:482-487

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה