חוסר שינה נמצא קשור למחלות קרדיווסקולריות (מתוך Sleep)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם לאחרונה בכתב העת Sleep עולה כי אנשים אשר לא ישנים טוב נמצאים בסיכון מוגבר למחלות קרדיווסקולריות (CVD cardiovascular disease ), וסיכון מוגבר עוד יותר למחלת לב כלילית (CHD coronary heart disease ) בהשוואה לאנשים אשר ישנים טוב.

מחקרים בעבר הדגימו קשר בין שינה קצרה לבין עליה בסיכון למחלות קרדיווסקולריות יחסית לשינה רגילה. מחקר זה הוא הראשון שבדק את התחושה בזמן התעוררות משינה האם האדם חש כי נח היטב? במחקר זה השתמשו החוקרים בנתונים ממחקר MORGEN (או בשמו המלא Monitoring Project on Risk Factors and Chronic Diseases in the Netherlands ). מידע אודות משך ואיכות השינה נאסף ממעל 20,000 משתתפים בני 20-65 באמצעות שאלון. לאחר 10-15 שנים של מעקב, אספו החוקרים מידע אודות תחלואה וסיבות תמותה מרישומים לאומיים.

בשאלון נשאלו המשתתפים אודות מספר ממוצע של שעות שינה במהלך יממה. שינה רגילה הוגדרה כ-7-8 שעות שינה. שינה קצרה הוגדרה כ-6 שעות שינה ומטה. איכות השינה נמדדה במהלך שנתיים על ידי השאלה “האם אתה חש כי נחת היטב כשאתה קם משינה?”.

לאחר מעקב ממוצע של כ-12 שנים, כמעט 1500 משתתפים פיתחו מחלה קרדיווסקולרית, מתוכם 177 נפטרו. לאחר תקנון לגורמים רבים, נמצא כי אנשים הישנים פחות נמצאים בסיכון גבוה ב-15% לפתח מחלה קרדיווסקולרית בהשוואה למשתתפים עם שינה רגילה. בנוסף, שינה קצרה נמצאה קשורה בעליה ב-23% בסיכוי לפתח מחלת לב כלילית בהשוואה לשינה תקינה.

איכות השינה לכשעצמה לא נמצאה קשורה להארעות CVD , אך בשילוב עם משך השינה מצאו החוקרים כי שינה קצרה באיכות נמוכה קשורה לסיכון גבוה ב-65% לפתח CVD וסיכון גבוה ב-85% לפתח CHD בהשוואה לשינה תקינה באיכות טובה. בניגוד למחקרים קודמים, לא נמצא קשר בין שינה ארוכה לבין הסיכון ל-CVD או CHD .

החוקרים מסכמים וכותבים כי שינה קצרה נמצאה קשורה לסיכון מוגבר לפתח מחלות קרדיווסקולריות וסיכון מוגבר עוד יותר לפתח מחלת לב כלילית. שינה קצרה באיכות נמוכה מעלה עוד יותר סיכון זה. לדברי החוקרים הדבר חשוב בזמן הערכת מטופלים עם מחלות אלה, שכן זהו גורם סיכון שניתן לשינוי.

Sleep 2011

לידיעה באתר The Heart

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה