האם תוספי סידן מעלים את הסיכון לאוטם לבבי? (BMJ)

מסקירת נתונים מאחד ממחקרי WHI (Women’s Health Initiative) עולה קשר בין טיפול בתוספי סידן ובין עליה מתונה בסיכון לאוטם לבבי.

מספר מחקרים הצביעו על קשר בין תוספי סידן ובין סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים, אך העדויות בנושא אינן חד-משמעיות. מסקירה ראשונית של הנתונים ממחקר WHI Calcium/Vitamin D Supplementation Study לא עלה קשר מובהק, אולם, כמחצית מהמשתתפים במחקר נטלו תוספי סידן עם או בלי וויטמין D.

במאמר הנוכחי מדווחים החוקרים על סקירת נתונים ממחקר WHI CaD שכלל נשים לאחר-מנופאוזה, שחולקו באקראי לטיפול בתוספי סידן וויטמין D, או פלסבו, והיו במעקב במשך עד שבע שנים. היעדים העיקריים של הסקירה היו היארעות ארבעה אירועים קרדיווסקולאריים ושילוב שלהם (אוטם לבבי, רה-וסקולריזציה כלילית, תמותה עקב מחלת לב כלילית ושבץ מוחי).

מחקר WHI CaD כלל למעלה מ-36,000 נשים, כמחצית מהן נטלו תוספי סידן. בקבוצת הנשים שטופלו בוויטמין D תועד הבדל מקבוצת הנשים שלא נטלו טיפול זה במספר משתנים, כולל גיל, מדד מסת גוף, היסטוריה של מחלה קרדיווסקולארית ועישון.

בנשים שלא נטלו תוספים בתחילת המחקר, הסיכון לתוצא העיקרי היה גבוה יותר בקרב אלו שנטלו תוספי סידן עם וויטמין D בהשוואה לאלו שנטלו פלסבו, עם יחס סיכון של 1.13-1.22 (p=0.05 עבור אוטם לבבי או שבץ מוחי, p=0.04 עבור אוטם לבבי או רה-וסקולריזציה). ההבדל לא היה מובהק בין קבוצות המחקר באלו שנטלו תוספים.

כאשר החוקרים בחנו את הנתונים אודות נשים שלא נטלו תוספים בשילוב עם שני מחקרים אקראיים-מבוקרים קודמים במטה-אנליזה (סך כולל של למעלה מ-20,000 נשים), החוקרים מצאו כי עם נטילת תוספי סידן, בהשוואה לפלסבו, חלה עליה צנועה ומובהקת סטטיסטית בסיכון לאוטם לבבי (סיכון יחסי של 1.24), ושילוב אוטם לבבי או שבץ מוחי (סיכון יחסי של 1.15). לא תועד הבדל מובהק בסיכון לתמותה מכל-סיבה (סיכון יחסי של 1.04, p=0.5). החוקרים מעריכים כי טיפול ב-1,000 אנשים עם תוספי סידן או תוספי סידן וויטמין D למשך חמש שנים יביא לשישה אירועים נוספים של אוטם לבבי או שבץ מוחי וימנע שלושה מקרים של שברים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהסקירה עולה כי טיפול בתוספי סידן וויטמין D מעלה את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים. הם מציינים את מגבלות המחקר ודנים במנגנונים האפשריים. לאור העדר השפעה תלוית-מינון או עדות לאינטראקציה עם צריכת סידן בתזונה עולה האפשרות כי תופעת הלוואי אינה קשורה למינון היומי הכולל אלא לשינוי החד בריכוז הסידן בדם לאחר מתן תוספים. בסופו של דבר, החוקרים מציעים לבחון את מתן תוספי סידן בקשישים.

BMJ 2011; 342: d2040; d2080

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה