עד כמה נמוך כדאי לרדת – רמת LDL והסיכון למחלות לב וכלי דם (J Am Coll Cardiol)

מסקירה חדשה של פרויקט JUPITER (Justification for the Use of Statins in Primary Prevention: An Intervention Trial Evaluating Rosuvastatin) שפורסמה ב-Journal of the American College of Cardiology עולה ירידה גדולה עוד יותר בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים במטופלים עם ערכי LDL נמוכים מאוד.

במקרה זה, בנבדקים עם ערכי hs-CRP (High Sensitivity C-Reactive Protein) עם ערכי LDL מתחת ל-50 מ”ג לד”ל תחת טיפול ב-Rosuvastatin (קרסטור), חלה ירידה של 65% בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים וירידה של 46% בשיעורי התמותה הכוללים, בשני המקרים מדובר בירידה גדולה יותר מזו שתועדה בכלל המדגם. חשוב מכך, לא תועד סיכון מוגבר לתופעות לוואי באלו עם ערכי LDL נמוכים מאוד, למרות שההיארעות של סוכרת חדשה הייתה נפוצה יותר, מגמה שלא הייתה מובהקת סטטיסטית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקר JUPITER הינו מחקר מניעה-ראשונית להערכת ההשערה לפי גישת טיפול בחולים בסיכון בינוני עם ערכי LDL תקינים, אך רמת CRP מוגברת, צפויה להפחית משמעותית את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים. הטיפול ב- Rosuvastatin במינון 20 מ”ג הפחית משמעותית את תוצא הסיום העיקרי מדד משולב של אוטם לבבי לא-פטאלי, שבץ מוחי לא-פטאלי, אשפוזים בשל אנגינה לא-יציבה, רה-וסקולריזציה ותמותה מסיבות קרדיווסקולאריות כאשר נרשמה ירידה של 44% בהשוואה לקבוצת הפלסבו.

בסקירה החדשה, החוקרים מדווחים כי הטיפול ב- Rosuvastatin בחולים עם ערכי LDL מתחת ל-50 מ”ג לד”ל חלה ירידה של 65% בתוצא הסיום העיקרי, בהשוואה למטופלי פלסבו (יחס סיכון של 0.35). במטופלים בהם לא חלה ירידה בערכי LDL למתחת ל-50 מ”ג לד”ל, חלה ירידה קטנה יותר בתוצא הסיום העיקרי, עם ירידה של 24% בסיכון בהשוואה למטופלי פלסבו (יחס סיכון של 0.76).

בדומה, באלו שטופלו לערכי LDL של מתחת ל-50 מ”ג לד”ל חלה ירידה גדולה יותר בסיכון לאוטם לבבי, שבץ מוחי, או תמותה קרדיווסקולארית, בהשוואה למטופלים שלא הגיעו לערכי ה-LDL הנמוכים. באשר לתמותה הכללית, נרשמה ירידה של 46% בקרב אלו שטופלו לערכי LDL של מתחת ל-50 מ”ג לד”ל, ירידה גדולה יותר מירידה של 20% שתועדה במדגם כולו.

החוקרים הציגו נתונים לפיהם הירידה בסיכון היחסי לתוצא הסיום העיקרי לא הייתה תלויה בערכי LDL הבסיסיים, עם ירידה דומה בסיכון בחולים עם ערכי LDL של 130 מ”ג לד”ל ומטה, 100 מ”ג לד”ל ומטה, 70 מ”ג לד”ל ומטה, בין ערכי הסף האחרים.

לא תועדו הבדלים בשיעורי מיאלגיה, חולשת שרירים ומיופתיה באלו עם ערכי מטרה נמוכים יותר של LDL ואלו שלא השיגו יעדים אלו. סוכרת הייתה נפוצה יותר בקרב חולים עם ערכי LDL של מתחת ל-50 מ”ג לד”ל, אך עליה זו לא הייתה מובהקת סטטיסטית.  שיעור מקרי הסוכרת היה 1.6 ל-100 שנות-אדם באלו עם ערכי LDL של מתחת ל-50 מ”ג לד”ל, ו-1.2 ל-100 שנות-אדם באלו שלא השיגו את ערכי המטרה הנמוכים. שיעור האירועים הפסיכיאטריים, הממאירויות, פרוטאינוריה, המטוריה ואי-ספיקת כליות, בין יתר הסיבוכים, לא היו שונים בין הקבוצות השונות. באשר לסיכון לשבץ המורגי, שלא היה נפוץ במחקר JUPITER, החוקרים לא מצאו עליה בסיכון עם Rosuvastatin, גם בחולים עם ערכי LDL מתחת ל-50 מ”ג לד”ל.

J Am Coll Cardiol 2011; 57: 1666-1675

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה