קרדיולוגיה

מה הקשר בין גלי חום לבין עובי intima media בעורקי הקרוטיד בנשים בגיל המעבר? (מתוך Menopause)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של כתב העת Menopause עולה כי תדירות גבוהה של גלי חום נמצאה קשורה לעובי מוגבר של intima media בעורקי הקרוטיד בנשים בגיל המעבר.

מחקרים הציעו לאחרונה קשר בין גלי חום במהלך גיל המעבר לבין סיכון קרדיווסקולרי. במחקר זה בדקו החוקרים את ההשערה כי גלי חום קשורים לעובי מוגבר של intima media (או IMT , כלומר intima media thickness ), או להתקדמות ב-IMT לאורך שנתיים.

החוקרים השתמשו בנתונים אודות 432 נשים בגילאים 45-58 אשר השתתפו במחקר SWAN Heart (או Study of Womens Health Across the Nation ). הנשים עברו בדיקת US קרוטידים בתחילת המחקר ובביקור מעקב לאחר שנתיים, כמו גם בדיקת דם לרמת estradiol , ושאלון להערכת תדירות גלי חום בשבועיים הקודמים (ללא, 1-5, או 6 ומעלה).

החוקרים מצאו כי לאחר תקנון לנתונים דמוגרפיים ולגורמי סיכון קרדיווסקולריים, נשים אשר דווחו על 6 גלי חום או יותר בשבועיים הקודמים הדגימו IMT גבוה באופן משמעותי מנשים ללא גלי חום בבסיס (הבדל ממוצע של 0.02 מ”מ, P=0.03 ), ובמעקב (הבדל של 0.02 מ”מ, P=0.04 ). נשים אשר דווחו על גלי חום בשני הביקורים הדגימו IMT גבוה יותר מאלה אשר דווחו על העדר גלי חום בשני הביקורים (הבדל ממוצע של 0.03 מ”מ, P=0.03 ).

הקשר בין גלי חום לבין IMT נשמר גם לאחר תקנון לרמת estradiol . בנוסף, נמצא קשר בין השמנת יתר לבין גלי חום ו-IMT , כך שהקשר בין גלי חום לבין IMT הודגם בעיקר בנשים עם עודף משקל או השמנת יתר. לא נמצא קשר בין גלי חום לבין התקדמות IMT .

החוקרים מסכמים וכותבים כי נשים אשר מדווחות על תדירות גבוהה של גלי חום עשויות להדגים IMT גבוה יותר מנשים ללא גלי חום, במיוחד כאשר מדובר בנשים עם השמנת יתר. יש מקום למחקרים נוספים על מנת להבין האם גלי חום מהווים למעשה סמן לשינויים וסקולריים הקורים בגוף.

Menopause. 2010;18(4):352-358

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה