שתי סקירות חדשות קובעות – אין עליה בסיכון לממאירות עקב טיפול בתרופות ממשפחת ARB

שני מחקרים נפרדים, האחד מחקר עוקבה תצפיתי והאחר מטה-אנליזה, קובעים כי הטיפול בתרופות ממשפחת ARB (Angiotensin Receptor Blocker) אינו מעלה את הסיכון לממאירות, בהשוואה לטיפול בתרופות אחרות.

המחקרים החדשים מצטרפים למחקר נוסף בנושא ועומדים כנגד מטה-אנליזה שפורסמה ביוני 2010 והדהימה את עולם הטיפול ביתר לחץ דם בעקבות הדגמה עליית מתונה אך משמעותית של 8% בסיכון הכולל להיארעות ממאירויות בחולים המטופלים בתרופות ממשפחת ARB, בהשוואה למקביליהם. באותו מחקר הודגמה עליה משמעותית ייחודית של 25% בסיכון לסרטן ריאות. המאמר הוביל להערכת בטיחות הטיפול ע”י ה-FDA וה-EMA, שעדיין נערכת בימים אלו.

עם זאת, החוקרים כעת מאמינים כי ישנה עדות  ניכרת להעדר קשר בין חשיפה לתרופות ממשפחת ARB ובין ממאירות. הנתונים הזמינים מספקים תמיכה לרופאים להמשיך ולרשום את הטיפול בתכשירים אלו, ללא חשש מפני סיכון מוגבר לממאירות.

מחקר העוקבה שפורסם ב-Circulation התבסס על הרשומות הרפואיות של למעלה מ-300,000 מטופלים בדנמרק. החוקרים לא מצאו עליה משמעותית בסיכון להיארעות ממאירות או בתמותה הכוללת עקב ממאירות בחולים שנטלו ARB, בהשוואה לאחרים שנטלו טיפול במעכבי ACE זאת ללא תלות במין, סוג ה-ARB ומשך החשיפה ל-ARB.

מניתוח לפי תתי-קבוצות עולה כי אין קשר בין טיפול ב-ARB ובין סיכון לסרטן ריאות או רשימה ארוכה של ממאירויות אחרות, למעט ממאירויות של מערכת המין הזכרית, בעיקר של הערמונית. עם זאת, יש להתייחס לממצאים בזהירות, לאור האפשרויות לממצא אקראי עקב השוואות מרובות.

תוצאות מטה האנליזה פורסמו במהדורת אפריל של Journal of Hypertension ולא הדגימה עליה בהיארעות ממאירות בקרב מטופלים ב-ARB, בהשוואה לקבוצות ביקורות ב-15 מחקרים אקראיים שכללו קרוב ל-140,000 חולים. כמו כן, לא הודגמה עליה בסיכון לסוגי ממאירויות ספציפיים, כולל סרטן ריאות, או עם תרופות ספציפיות במשפחת ARB או שילוב טיפול ב-ARB ומעכבי ACE.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה