צריכת אלכוהול מתונה מעלה את הסיכון לממאירות (BMJ)

ממחקר חדש שפורסם ב-BMJ עולה כי צריכת אלכוהול בהווה ובעבר קשורה לחלק גדול מהממאירויות הנפוצות והקטלניות ביותר .  מתוצאות המחקר עולה כי כ-10% מכלל המחלות הממאירות בגברים וכ-3% מכלל הממאירויות בנשים קשורות לצריכת אלכוהול בהווה ובעבר.

הממצאים מבוססים על נתונים מפרויקט EPIC (European Prospective Investigation Into Cancer) ומנתונים מייצגים אודות צריכת אלכוהול .

מחקר EPIC, הנמשך בימים אלו, הינו אחד המחקרים הגדולים ביותר בנושא תזונה וממאירות שנערך אי-פעם. המחקר כלל למעלה מחצי מיליון משתתפים באירופה.

להערכת הקשר בין אלכוהול וממאירות, החוקרים התבססו על נתוני מחקר EPIC אודות 363,988 משתתפים משמונה מדינות אירופאיות צרפת, איטליה, ספרד, הולנד, בריטניה, יוון, גרמניה ודנמרק. שניים מהמרכזים הללו (צרפת והולנד) גייסו נשים בלבד והמדגם הכולל כלל 254,870 נשים ו-109,118 גברים.

שאלון מפורט שימש להערכת צריכת אלכוהול במהלך השנה החולפת.

החוקרים הניחו כי קיים קשר סיבתי בין צריכת אלכוהול וממאירויות של דרכי העיכול והנשימה העליונות (כולל חלל הפה, הגרון, הלוע והוושט), סרטן כבד, סרטן שד בנשים וסרטן מעי גס ורקטום.

לאחר מכן, החוקרים חישבו את שיעור הממאירויות הספציפיות הללו אותם ניתן לייחס לצריכת אלכוהול בהווה ובעבר. הם העריכו כי בשנת 2008, אלכוהול היה אחראי ל-44% מהממאירויות במערכת העיכול והנשימה העליונות בגברים ו-25% מהמקרים בנשים, 33% ו-18% מהמקרים של סרטן כבד, בהתאמה, 17% ו-4% מהמקרים של סרטן מעי גס ורקטום, בהתאמה, ו-5% מכלל מקרי סרטן שד בנשים.

חלק גדול מהממאירויות המיוחסות לצריכת אלכוהול היה קשור לצריכת כמות אלכוהול של מעל הגבול העליון המומלץ כיום. לפי  ה-World Cancer Research Fund ו-American Institute for Cancer Research ההמלצה היא לצריכה מקסימאלית של שתי משקאות ליום (כ-28 גרם אלכוהול) בגברים ומשקה אחד (כ-12 גרם) בנשים.

החוקרים חישבו ומצאו כי שתייה מעל כמות זו הייתה אחראית ל-57%-87% ממקרי הממאירויות המיוחסים לאלכוהול בגברים ו-40-98% בנשים.

מהנתונים עולה כי ניתן למנוע חלק גדול מהממאירויות הללו ע”י הגבלת צריכת אלכוהול לשני משקאות אלכוהוליים ביום בגברים ומשה אלכוהולי אחד בנשים, כפי שמומלץ לפי ההנחיות.

ניתן למנוע שיעור גבוה יותר של ממאירויות ע”י הפחתת צריכת אלכוהול אל מתחת למומלץ לפי הקווים המנחים או הפסקת שתיית אלכוהול כליל.

לדברי המומחים, הסיכון לממאירות עולה עם כל משקה, כך שגם כמות אלכוהול מתונה מעלה את הסיכון לממאירויות אלו. הפחתת צריכת אלכוהול הינה אחת הדרכים החשובות להפחתת הסיכון לממאירות, ביחד עם עישון ושמירה על משקל גוף תקין.

החוקרים מציינים כי למרות שצריכת אלכוהול קלה עד מתונה עשויה להפחית את הסיכון לתחלואה ותמותה קרדיווסקולארית, נראה כי בסיכומו של דבר מדובר בהשפעה מזיקה. לאור זאת, צריכת אלכוהול אינה מומלצת למניעת מחלות לב וכלי דם או תמותה מכל-סיבה.

BMJ. Published online April 8, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה