דיאטה ופעילות גופנית הם המרכיבים החשובים ביותר לתפקוד הגופני (N Engl J Med)

הקפדה תזונה נכונה ופעילות גופנית הינה אבן הפינה לשיפור התפקוד הגופני בקשישים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine. השילוב של ירידה במשקל ופעילות גופנית מביא לשיפור גדול יותר בתפקוד הגופני ומונע מצבי תשישות-נפש יותר מכל אחת מההתערבויות בנפרד, למרות שגם לירידה במשקל וגם לפעילות גופנית יש תועלת.

מדגם המחקר כלל 107 מבוגרים שמנים מעל גיל 65 שנים. המשתתפים חולקו באקראי לאחת מארבע קבוצות טיפול: הפחתת משקל בלבד, פעילות גופנית בלבד, הפחתת משקל ופעילות גופנית, או קבוצת ביקורת. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להעריך את השינוי במדד PPT (Physical Performance Test) לאחר שנה אחת, וכן להעריך מדדי תשישות-נפש, הרכב גוף, צפיפות מינראלים של העצם ואיכות חיים.

לאחר שנה אחת, בקבוצת ההתערבות המשולבת מדד PPT היה גבוה יותר בשיעור של 21%, בהשוואה למצב בתחילת המחקר, כאשר מדדים גבוהים יותר מעידים על שיפור בתפקוד הגופני, בעוד שבקבוצת הפעילות הגופנית בלבד נרשמו מדדים גבוהים יותר ב-15% ובקבוצת דיאטה בלבד המדדים היו גבוהים יותר בשיעור של ;12% (p<0.001). בדומה, תועד גם בשאלונים להערכת התפקוד הגופני חל שיפור גדול יותר בקרב אלו שהקפידו על דיאטה ופעילות גופנית.

בקבוצת ההתערבות המשולבת ובקבוצת הדיאטה בלבד חלה ירידה של כ-10% במשקל הגוף, אך ירידה זו לא תועדה בקבוצת הפעילות הגופנית או בקבוצת הביקורת. מסת הגוף הרזה וצפיפות המינראלים של עצם הירך ירדו ב-3% ו-1%, בהתאמה, בקבוצת ההתערבות המשולבת, ירידה של פחות מ-5% ו-3% תועדה בקבוצת הדיאטה בלבד, עדות לכך שהוספת פעילות גופנית צמצמה את אובדן רקמת הגוף הרזה ושיפרה את התפקוד הגופני.

מהמחקר הנוכחי עולה כי הפחתת משקל בלבד או פעילות גופנית בלבד עשויות לסייע במניעת תשישות-נפש, אך השילוב של הפחתת משקל ופעילות גופנית הינו יעיל יותר מכל אחת מההתערבויות בנפרד.

N Engl J Med 2011; 364: 1218-29

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה