קרדיולוגיה

מחקר חדש בוחן את הבטיחות של תכשיר חדש לטיפול באוסטיאוארתריטיס (מתוך American Journal of Cardiology)

מאת ד”ר בן פודה-שקד

ממאמר חדש אשר פורסם בגיליון מרץ של ירחון American Journal of Cardiology עולה כי תכשיר חדש לטיפול באוסטיאוארתריטיס עשוי לבלום את העלייה בלחץ הדם הנפוצה בעקבות השימוש בתכשירים המקובלים מקבוצת ה-Non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs).

בשנה שעברה לא קיבל התכשיר Naproxcinod את אישור ה-Food and Drug Administration (FDA). עם זאת, נטען כי באם יאושר התכשיר לשימוש, יתכן ויהיה יעיל במיוחד עבור חולי אוסטיאוארתריטיס הסובלים בנוסף מיתר לחץ דם.

התכשיר החדש Naproxcinod פותח כך שמתפרק ליצירת ה-NSAID המוכר Naproxen וכן Nitric oxide (NO). זה האחרון מרחיב כלי דם, ובכך עשוי לפצות על העלייה בלחץ הדם הקשורה באצירת הנפח הנובעת מהשימוש ב-NSAID.

לטענת החוקרים, השימוש בטכנולוגיה חדשה המאפשרת את קשירתן של מולקולות NO לתכשירי NSAIDs הראתה כי ניתן להשפיע במידת מה על האפקט ההיפרטנסיבי שלהם.

במחקר החדש נותחו נתונים משלושה מחקרים בשלב 3, ובהם סך של 2,734 חולים עם אוסטיאוארתריטיס של הירך או הברך, אשר הוקצו אקראית לקבל טיפול ב-Naproxcinod פעמיים ביום (במינון של 375 או 750 מ”ג), Naproxen (במינון 500 מ”ג) או לחילופין בתרופת דמה.

בתחילת המעקב, נע לחץ הדם הסיסטולי הממוצע בין 125 ו-128 מ”מ כספית. בתום 13 שבועות של טיפול, נמצא כי ל-Naproxcinod לא הייתה השפעה על לחץ הדם הסיסטולי, בעוד שבחולים שטופלו ב-Naproxen נצפתה עלייה משמעותית בלחץ הדם הסיסטולי בהשוואה לתרופת דמה ב-1.4 מ”מ כספית בממוצע.

בעוד שההבדלים היו קטנים בסך הכל, מסבירים החוקרים, הרי שההשפעה שנרשמה הייתה משמעותית קלינית עבור חולים הנוטלים תכשירים מקבוצת מעכבי Angiotensin-converting enzyme (ACE) או חסמי הרצפטור לאנגיוטנסין (ARBs).

החוקרים מדווחים כי ב-44% מהחולים שנטלו תרופות אנטיהיפרטנסיביות, נקשר השימוש ב-Naproxen בעלייה של 4.3 מ”מ כספית בממוצע בלחץ הדם הסיסטולי בהשוואה לאלו שטופלו במינון הגבוה של Naproxcinod.

בהתבסס על מחקרים אפידמיולוגים, מסיקים החוקרים כי הבדל של 2 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי באוכלוסיה כולה פירושו ירידה של כ-6% באירועים הקרדיווסקולאריים עם הזמן. ירידה של 5 מ”מ כספית פירושה ירידה של כ-15% בשיעור זה, לדבריהם. החוקרים מבהירים כי הדבר תלוי מטבע הדברים באופי החולים, וכי הנתונים הללו מתייחסים לאוכלוסיה מבוגרת והיפרטנסיבית יותר.

החוקרים מדווחים כי הן הטיפול ב-Naproxen והן שני המינונים של Naproxcinod שנבדקו הביאו לירידה בכאב של אוסטיאוארתריטיס בהשוואה לתרופת הדמה, על פי מדדי ה-Western Ontario and McMaster Universities Index לכאב. לדבריהם, הטיפול ב-Naproxen ובמינון הגבוה של Naproxcinod הראו השפעה דומה, בעוד שהמינון הנמוך יותר של זו האחרונה לא הביא לאותה הירידה שנצפתה בכאב כמו Naproxen.

החוקרים טוענים כי החלטת הרשויות המפקחות האירופאיות ביחס לאישור השימוש בתרופה צפוי בחודש אפריל 2011.

לבסוף, ראוי לציין כי המחקר מומן בידי חברת NicOx הצרפתית המייצרת את התכשיר שנבדק.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה