קרדיולוגיה

האם טיפול בסטטינים במינון גבוה סביב צנטור מוריד סיכון לארוע לבבי או מוות סביב ולאחר הצנטור? (מתוך Am J Cardiol)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון פברואר של כתב העת American Journal of Cardiology עולה כי טיפול בסטטינים במינון גבוה במשך יומיים לפני צנטור במטופלים עם תעוקת חזה לא נמצא מוריד תמותה או שיעור ארועים לבביים לאחר הצנטור.

מחקרים אקראיים ומחקרי מטא-אנליזה קודמים הציעו כי טיפול מוקדם בסטטינים עשוי להוריד את הארעות ההתקפים הלבביים (myocardial infarction ) סביב הפרוצדורה במטופלים אשר עוברים צנטור טיפולי (PCI או percutaneous coronary intervention ). מחקר זה בדק את ההשפעה של טיפול ב-Atorvastatin(ליפיטור) במשך יומיים לפני הצנטור על תוצאות קליניות ארוכות טווח.

במחקר השתתפו 200 מטופלים שלא טופלו בסטטינים בעבר עם תעוקת חזה (angina pectoris ) אשר הופנו לבצוע צנטור. מחציתם טופלו ב-Atorvastatin במינון של 80 מ”ג ביום במשך יומיים לפני הצנטור, ומחציתם עברו צנטור ללא טיפול מקדים (קבוצת ביקורת). קבוצה שלישית כללה 182 מטופלים אשר עברו צנטור כאשר הם מקבלים טיפול כרוני של סטטינים. במהלך מעקב ממוצע של 45 חודשים, עקבו החוקרים אחר הארעות של ארוע לבבי (MI ) או מוות בשלוש הקבוצות.

* הארעות MI או מוות בקבוצת ה-Atorvastatin הייתה 11.4%, בקבוצת הביקורת 12.9% ואילו בקבוצת המטופלים הכרוניים בסטטינים 13.8%.

* הערכת הסיכוי להיות חופשיים מ-MI או מוות במשך 4 שנים הדגימה סיכוי של 0.78 בקבוצת Atorvastatin , של 0.75 בקבוצת הביקורת, ו-0.80 בקבוצת המטופלים הכרוניים (P=0.882 ).

* בניתוח נתונים רב-משתנים, רק גיל המטופלים נמצא כגורם מנבא מובהק למוות או MI במהלך המעקב (יחס סיכויים של 1.04, CI 95% 1.02-1.07, P<0.001 ).

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול במינון גבוה של Atorvastatin במשך יומיים טרם צנטור לא השפיע על תוצאות המטופלים לאורך זמן מבחינת MI או מוות. החוקרים מציינים כי יש להתחיל טיפול בסטטינים לאחר אבחנה של אתרוסקלרוזיס, אך לאור תוצאות מחקר זה אין מקום לדחות צנטור לצורך התחלת טיפול זה.

Am J Cardiol 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה