קרדיולוגיה

מחקר פרוספקטיבי חדש בוחן את היעילות והבטיחות של קוצב לב חדש המאפשר לחולה לעבור סריקות תהודה מגנטית (מתוך Heart Rhythm)

מאת ד”ר בן פודה שקד

במחקר מבוקר ופרוספקטיבי חדש אשר בוצע בהקצאה אקראית ופורסם בגיליון ינואר של ירחון Heart Rhythm מדווחים החוקרים על השימוש במערכת קוצב-לב חדשה המאפשרת לחולה לעבור בבטחה סריקות תהודה מגנטית (Magnetic resonance imaging, MRI), וזאת מבלי לסכן אותו או את תפקוד קוצב-הלב.

החוקרים מסבירים כי קיומו של קוצב לב הינו משום התווית-נגד לביצוע סריקות MRI, בשל סיכונים אפשריים שדווחו עבור החולה כתוצאה מאינטראקציה מסוכנת בין מכשיר ה-MRI ובין מערכת קוצב הלב. לפיכך, ביקשו להעריך בעבודתם זו את היעילות והבטיחות של מערכת קוצב-לב חדשה אשר פותחה לשימוש בטוח גם בבדיקות MRI ואשר מיועדת לכל חולה הסובל מבראדיקרדיה והתוויה להשתלת קוצב לב.

במסגרת המחקר הבינלאומי, הוקצו אקראית 464 חולים לעבור סריקת MRI בפרק זמן של 9 עד 12 שבועות לאחר השתלה מוצלחת של קוצב לב יעודי דו-חדרי (קבוצת ה-MRI, ובה 258 חולים), או לחילופין שלא לעבור סריקה זו (קבוצת הביקורת, ובה 206 חולים). החוקרים ניטרו אחר הופעתן של הפרעות קצב, הופעת תסמינים, וכן העריכו את תפקוד קוצב הלב במהלך 14 סדרות של סריקות MRI מוחיות ומותניות אשר לא הייתה להן התוויה קלינית מסוימת. החוקרים מציינים כי הסריקות בוצעו ב-1.5T.

ההערכה הקלינית של תפקוד מערכת קוצב-הלב בוצעה לפני סריקת ה-MRI ושוב מיד לאחריה, בתום שבוע ימים ושוב בתום חודש. בקבוצת הביקורת בוצעו ההערכות באותן נקודות זמן. היעדים העיקריים של המחקר ביחס לבטיחות המכשיר הוגדרו כשיעור סריקות ה-MRI שבוצעו ללא סיבוכים וביחס ליעילותו הוגדרו כהשוואת תפקוד ה-Capture sensing בין שתי הקבוצות.

החוקרים מפרטים את השינויים שבוצעו בתכנון קוצב הלב לצורך שיפור היכולת לחשוף אותו לבדיקות MRI. בין שינויים אלו, הם מזכירים שינוי של ה-leads לצמצום התחממות קצוותיהם, שינויים במעגלים החשמליים הפנימיים, הגבלה של כמות החומרים הפרו-מגנטיים ושיפור ההגנה על המעגלים החשמליים הפנימיים למניעת הפרעה לאספקת החשמל הפנימית של הקוצב. בנוסף, הוחלף ה-reed switch בחיישן מסוג Hall, אשר לדבריהם התנהגותו בשדה מגנטי סטטי הינה צפויה.

החוקרים מדווחים כי לא נרשמו סיבוכים כלשהם הקשורים לסריקות ה-MRI במהלך או לאחר ביצוען, לרבות הפרעות קצב חדריות מתמשכות, עיכוב של פעולת קוצב הלב או הפרעות בפעילותו, אתחול חשמלי או תקלות אחרות של קוצב הלב. בנוסף, נמצא כי השינויים בסף ה-Pacing capture ובאמפליטודת האלקטרוגרם שנקלטה במכשיר היו מינימליים ולא נבדלו משמעותית בין שתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים כי במחקר הנוכחי עלה בידם לתעד את יכולתו של מכשיר קוצב הלב היעודי להיחשף באופן מבוקר לסריקות MRI ב-1.5T ללא השפעה מזיקה על תוצאות החולה וללא פגיעה בתפקוד הקוצב.

Heart Rhythm 2011

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה