קרדיולוגיה

סרטוני הדרכה קצרים משפרים את הביטחון בביצוע פעולות החייאה על-ידי נוכחים באירוע (Circ Cardiovasc Qual Outcomes)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי אפילו ההדרכה הפשוטה ביותר להחייאת לב-ריאה עשויה להספיק בכדי להביא לעליה בשיעורי ההחייאה על-ידי נוכחים באירוע (Bystander CPR) עבור חולים עם דום לב מחוץ לכותלי בית החולים.

במסגרת המחקר חולקו 336 מבוגרים ללא הדרכת CPR לאחרונה, לארבע רמות שונות של הדרכה המבוססת על סרטוני וידאו עם החייאת עיסויים בלבד: ללא אימון (51 משתתפים), סרטון הדרכה קצר מאוד בן דקה אחת (95 משתתפים), סרטון הדרכה בן חמש דקות (99 משתתפים) וסרטון הדרכה בן שמונה דקות עם בובת דמה (91 משתתפים). לאחר מכן, כל המשתתפים נבחנו להערכת יכולתם לבצע פעולות החייאה על בובת דמה ייעודית להחייאה במהלך סימולציה של דום לב מחוץ לכותלי בית החולים. מחצית מהמשתתפים חולקו באקראי לביצוע המבחן מיד לאחר ההדרכה, והמחצית השנייה ערכו את המבחן לאחר חודשיים.

במהלך הבחינה, 23.5% מהמשתתפים בקבוצת הביקורת (סרטון הדרכה קצר מאוד) אפילו לא ניסו לבצע פעולות החייאה, כאשר כולם למעט שניים (0.07%) לפחות ניסו לבצע מאמצי החייאה (p=0.01). ללא קשר לשאלה אם נערך מבחן סימולציה מיד לאחר ההדרכה או חודשיים לאחר מכן, בכל המשתתפים שיעור העיסויים הממוצע היה גבוה יותר משמעותית (קרוב יותר להמלצה ל-100 עיסויים לדקה), בהשוואה לקבוצת המשתתפים שלא עברו הדרכה (p<0.001), ובכל הקבוצות עומק העיסויים הממוצע היה גדול יותר (מעל 38 מ”מ) בהשוואה לביקורות (p=0.0001).

בארה”ב, בכל שנה כ-300,000 חולים סובלים מדום לב מחוץ לכותלי בית החולים ושיעורי ההישרדות נמוכים מאוד, אך מספר מחקרים מצאו כי מאמצי החייאה ע”י נוכחים באירוע עשויים להכפיל או לשלש את שיעורי ההישרדות. עם זאת, פעולות החייאה ע”י נוכחים באירוע מבוצעות רק בכרבע מהמקרים, לכן יש חשיבות רבה למאמצים להגדלת הידע של הציבור הרחב והנכונות לבצע מאמצי החייאה. זהו המחקר האקראי הראשון להערכת הדרכה עם סרטוני וידאו קצרים מאוד. מאחר שהסרטונים קצרים דיו בכדי להופיע באמצעי התקשורת, להדרכת הציבור עשויה להיות השפעה רבה על הגדלת שיעורי ההחייאה עם עיסויים בלבד ע”י נוכחים באירוע ושיעורי ההישרדות עקב דום לב מחוץ לכותלי בית החולים.

Circ Cardiovasc Qual Outcomes 2011; 4:220-226

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה