חשיבות מתן עירויי דם לאחר ניתוח ירך (מתוך הכנס השנתי של American Academy of Orthopedic Surgeons)

בחולי לב לאחר ניתוח עקב שבר ירך, מתן עירויי דם בנוכחות תסמינים מצמצמת את הדרישה לעירויי דם בלמעלה ממחצית, ללא השפעה על התמותה או התפקוד של החולים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש.

גישה זו התבססה על מתן מנת דם רק כאשר רמת המוגלובין ירדה ל-8 מ”ג לד”ל או כאשר הופיעו תסמינים.

לדברי החוקרים, מחקרים קודמים מצאו כי באוכלוסיית הקשישים התשושים, בדומה לאוכלוסיית המחקר הנוכחי, דחיית מתן עירויי דם מלווה בסיכון לבבי מוגבר , אך החוקרים מצאו כי ההפך הוא הנכון. למעשה, לא נרשמה כל עליה בסיכון בעקבות דחיית מתן עירויי דם.

מטרת המחקר הייתה לבחון את ההשערה לפיה רמת סף גבוהה יותר למתן עירויי דם תביא לשיפור ההחלמה התפקודית ותפחית את שיעורי התחלואה והתמותה.

מדגם המחקר כלל 3,016 חולים עם היסטוריה של מחלה קרדיווסקולארית ורמת המוגלובין מתחת ל-10 גרם לד”ל בשלושת הימים לאחר הניתוח.

המשתתפים חולקו באקראי לקבלת מנות דם שיביאו לעליה ברמת המוגלובין למעל 10 גרם לד”ל בכל עת בה רמתו ירדה מתחת לסף זה, או לקבלת עירויי דם רק במידה והופיעו תסמינים של אנמיה. במידה ורמת המוגלובין ירדה מתחת ל-8 גרם לד”ל והחולה עדיין לא היה תסמיני, ניתן היה לתת מנת דם, אך לא היה הכרח לכך.

בכנס השנתי של American Academy of Orthopedic Surgeons בסן-דייגו, החוקרים דיווחו כי 1,007 חולים בקבוצת סף של 10 גרם לד”ל קיבלו סך כולל של 1,866 מנות דם עם המוגלובין ממוצע של 9.2 גרם לד”ל. 1,009 החולים בקבוצת הטיפול לפי תסמינים קיבלו סך כולל של 652 מנות דם, עם רמת המוגלובין ממוצעת של 7.9 גרם לד”ל.

לא תועדו הבדלים בתוצאות בין הקבוצות, כולל יעד הסיום שכלל תמותה או חוסר יכולת ללכת ללא סיוע של אדם אחר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אין יתרון למשטר אגרסיבי יותר למתן עירויי דם בחולים לאחר ניתוח ירך. באופן זה ניתן לחסוך במנות דם, אך גם בעלויות הטיפול הגבוהות במקרים אלו, ללא סיכון מצבם הבריאותי של החולים.

מתוך הכנס השנתי של American Academy of Orthopaedic Surgeons

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה