קרדיולוגיה

מה בין צריכה מוגברת של נתרן ובין הסיכון להתפתחות שבץ מוחי איסכמי? (מתוך כנס International Stroke Conference)

מאת ד”ר בן פודה שקד

נתרן נקשר עד כה לסיכון להתפתחות מחלה ווסקולארית, אולם ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי International Stroke Conference עולה כי צריכה מוגברת של נתרן עלולה בנוסף להגביר את הסיכון להתפתחות שבץ מוחי איסכמי.

החוקרים מסבירים כי אנשים אשר צרכו למעלה מ-4000 מ”ג נתרן ליום הראו סיכון כפול ומעלה לשבץ מוחי בהשוואה לאלו שצרכו פחות מ-1500 מ”ג. דובר ה-American Stroke Association (ASA) מסכים כי המידע המתייחס לצריכת נתרן הינו מבוסס ומשכנע.

במחקר נכללו 2,657 נבדקים ממחקר ה-Northern Manhattan Study המולטי-אתני, אשר נתבקשו להשלים שאלוני תזונה. החוקרים חישבו את צריכת הנתרן היומית הכוללת באמצעות תוכנת DietSys של ה-National Cancer Institute.

במהלך תקופת מעקב של 9.7 שנים בממוצע, נרשמו 187 מקרי שבץ מוחי איסכמי. החוקרים מצאו כי הסיכון להתפתחות שבץ עלה ב-16% עבור כל 500 מ”ג נוספים של נתרן הנצרכים מדי יום, וזאת ללא תלות בקיומו או היעדרו של יתר לחץ דם. הם מציינים כי כך היה גם לאחר תקנון למין, גיל, גזע ומוצא אתני, רמת השכלה, צריכת אלכוהול, פעילות גופנית, צריכה קלורית יומית, עישון, סוכרת, רמות כולסטרול, לחץ דם ומחלת לב קיימת.

החוקרים מדווחים כי נבדקים אשר דיווחו על צריכה של 4000 מ”ג ומעלה הראו יחס סיכון של 2.29 (95% CI = 1.07-4.92). לדבריהם, מרבית העוקבה (88%) צרכו נתרן בכמות יומית העולה על הערך המומלץ על פי ה-American Stroke Association (העומד על פחות מ-1500 מ”ג ליום). הם מזכירים כי ההמלצות התזונתיות בארצות הברית מרשות צריכת כמות נתרן גבוה יותר אולם ממליצות אף הן על צריכה של פחות מ-2300 מ”ג ליום, או ככפית קטנה (tablespoon) של מלח ליום.

הצריכה הממוצעת של נתרן הייתה לדברי החוקרים גבוהה מפי 2 מהסף המומלץ על פי ה-ASA ועמדה על 3,031 מ”ג, עם ערך חציוני של 2,787 מ”ג ליום.

החוקרים מציינים כי מחקרים קודמים הראו כי צריכת הנתרן לא השתנתה רבות בארצות הברית במהלך 50 השנים האחרונות, ונותרה גבוהה יתר על המידה. מומחה בתחום מסביר כי יש לקרוא את התוויות המצויות על גבי מוצרי המזון הנצרכים, לבדוק מהי צריכת המלח, ולנסות לצמצמה לעבר הערכים המומלצים כיום.

מתוך הכנס השנתי International Stroke Conference אשר נערך בחודש פברואר 2011 בלוס-אנג’לס, קליפורניה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה