קרדיולוגיה

האם ניתן לטפל ברגישות יתר לתכשיר Clopidogrel מבלי להפסיק את השימוש בו? (מתוך American Journal of Cardiology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של ירחון American Journal of Cardiology עולה כי ניתן על פי רוב לטפל במקרים של רגישות יתר לתכשיר Clopidogrel באמצעות קורטיקוסטרואידים ואנטיהיסטמינים, וזאת מבלי להפסיק את השימוש בו.

החוקרים מסבירים כי עד 6% מהחולים המטופלים בתכשיר Clopidogrel לאחר צנתור כלילי מפתחים תגובה של רגישות יתר. על אף שתגובות אלרגיות מופיעות רק באחוז קטן של החולים, מאחר ולתכשיר זה נרשמים מדי שנה מיליוני מרשמים, הרי שהמדובר בסוגיה רחבת מימדים בה נתקל לטענתם כל קרדיולוג. הם מציינים כי תגובות ל-Clopidogrel מופיעות בדרך כלל בשבוע-שבועיים הראשונים לטיפול, אולם לדבריהם הפסקת השימוש בו באותו שלב מהווה גורם סיכון משמעותי לתרומבוזיס של התומכן.

לפיכך, ביקשו החוקרים להעריך אסטרטגיה לטיפול בתסמיני רגישות יתר תוך המשך השימוש ב-Clopidogrel. לדבריהם, הרציונל מאחורי אסטרטגיה שכזו היה לאפשר את התפתחותה של עמידות פיזיולוגית מבלי לעצור את הטיפול בתרופה, ובכך לצמצם את הסיכון להופעת אירועים לבביים שליליים.

במחקר נכללו 25 חולים עוקבים אשר פיתחו תגובות של רגישות יתר ל-Clopidogrel שישה ימים בממוצע לאחר שעברו צנתור כלילי. חמישה מהחולים טופלו בקורטיקוסטרואידים, חמישה נוספים טופלו בתכשירים אנטיהיסטמינים, ו-15 הנותרים טופלו בשני סוגי התכשירים גם יחד.

החוקרים מדווחים כי טיפול זה הצליח והביא לרזולוציה מתמשכת בתסמינים בקרב 22 מתוך 25 החולים (88%). לדבריהם, בחולים אשר עברו דה-סנסיטיזציה זו בהצלחה, הטיפול ב-Clopidogrel נמשך לפרק זמן ממוצע של 417 ימים, ובכל המקרים עלה על משך הטיפול המינימלי המומלץ על פי הנחיות ה-American College of Cardiology וה-American Heart Association (AHA).

באשר לשאלה שמא ממצאיהם אלו מובהקים מספיק בכדי שניתן יהיה להמליץ על אסטרטגית טיפול זו, מציינים החוקרים כי למחקרים תצפיתיים קטנים ובכללותם המחקר הנוכחי ישנן מגבלות. עם זאת, הם טוענים כי על אף המדגם הקטן, למיטב ידיעתם המדובר בעוקבה הגדולה ביותר עד כה שפורסמה הכוללת חולים שטופלו בעקבות תגובות של רגישות יתר ל-Clopidogrel.

על אף שטרם התבסס הטיפול התרופתי המיטבי לכך, מסכמים החוקרים כי מחקרם זה מדגים כי חולים המפתחים תגובות של רגישות יתר ל-Clopidogrel יכולים להמשיך את השימוש בתרופה, במקביל לכך שמפתחים עמידות פיזיולוגית אליה באמצעות טיפול נוגד אלרגיה.

Am J Cardiol 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה