קרדיולוגיה

תכנית צ’ויסס – הבחירה הנבונה – תו סימון תזונתי המסייע לצרכן בבחירת מוצרים בריאים יותר מושקת כעת בישראל

בימים אלה מושקת תכנית צ’ויסס בישראל. להלן מס’ פרטיים ועובדות המובאים ע”י העמותה. בקרוב אף נביא סיקור מפגש מדעי שהתקיים השבוע.

מסקר מכון דחף וביה”ס לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה עולה כי 93% מהצרכנים מציינים כי חשוב שעל מוצרי מזון יהיה תו שיעיד על כך שמוצר עומד בסטנדרטים בריאותיים; 85% מציינים כי יבדקו אם למוצרים יהיה תו של בריאות

תכנית צ’ויסס הבחירה הנבונה תכנית בינלאומית הפועלת כיום ב- 7 מדינות בעולם וכוללת אלפי מוצרים מושקת בישראל.  התכנית, שהינה רגולציה עצמית של תעשיית המזון לקידום בריאות, מקדמת תו סימון תזונתי, ראשון מסוגו בישראל, שמטרתו לסייע לצרכנים בבחירת מוצרים בעלי ערכים תזונתיים עדיפים.

תכנית צ’ויסס כוללת תו פשוט, חיובי וקל לזיהוי המסכם את הפרופיל התזונתי הכולל של מוצר מזון בהשוואה למוצרים דומים מאותה קטגוריה. התו מבוסס על קריטריונים תזונתיים, בהתאם להמלצות ארגון הבריאות העולמי (WHO ), אשר נקבעו באופן בלתי תלוי על ידי ועדה מדעית. התכנית מנוהלת על ידי עמותה עצמאית, בינלאומית ופתוחה להשתתפות כל חברות המזון וההסעדה.

לתו צ’ויסס שלושה יתרונות על תווים דומים אחרים: התו מבוסס על מחקר צרכני שהינו המחקר הכמותי הראשון בנושא תוויות ואף התפרסם במגזינים מדעיים בינלאומיים בתזונה.  התו הינו היחיד שמאחוריו שיטה מדעית מבוקרת ושקופה לקביעת הקריטריונים התזונתיים. התו זוכה להכרה בינלאומית כמדעי ומבוסס על המלצות בינלאומיות. התו הוכח במחקרים כדרך אפקטיבית לסייע לצרכנים לקבל החלטה בריאה בשבריר שנייה בעת קניית מזון.

הקריטריונים

תכנית צ’ויסס מתייחסת לארבעה קריטריונים מרכזיים שהוכחו כמשפיעים על תחלואה כרונית, בהתאם להמלצות ארגון הבריאות העולמי: סוכר מוסף, שומן טרנס, שומן רווי ונתרן. כמו כן מתייחסת התכנית לתוספת של סיבים תזונתיים. לכל אחד מהרכיבים נקבעת כמות מותרת במוצר מזון, בהתאם לקטגוריה בה פועל. תו צ’ויסס על גבי מוצר מעיד כי המוצר עדיף בריאותית, מבחינת רכיביו התזונתיים, על פני מוצרים דומים לו מאותה קטגוריה.

בישראל חברות בעמותה שלוש חברות יוניליוור ישראל, מאפיות אנג’ל ושמן תעשיות אשר לקחו על עצמן את המשימה להיות חלוצות התכנית בארץ. לצד העמותה הוקמה בישראל ועדה מדעית מקומית, בראשות דר’ רם וייס מומחה בהשמנת ילדים, אוניברסיטה העברית, הפועלת תחת הועדה המדעית הבינלאומית של צ’ויסס. הועדה מלווה את תהליך הטעמת התו על מוצרי מזון בישראל וכן פועלת להתאמת הקריטריונים שלו לשוק המקומי.

הצרכן הישראלי מחפש בריאות

מסקר שבוצע על ידי ד”ר מינה צמח ממכון דחף, במסגרת מחקר אקדמי שנערך ע”י ד”ר ענת גסר-אדלסבורג וד”ר רונית אנדוולט מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה בנושא סימון תזונתי, עולה כי מעטים בודקים את טבלת הרכיבים 85% מהם מציינים כסיבות להימנעות, את הקושי לתת משמעות מעשית לטבלה התזונתית.

93% מהצרכנים מציינים כי חשוב שעל מוצרי מזון יהיה תו שיעיד על כך שמוצר עומד בסטנדרטים בריאותיים. 85% מציינים כי הם חושבים שיבדקו אם למוצר תו בריאות.

הסקר נערך בקרב 500 מרואיינים המייצגים את האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל.

רון גוטמן, יו”ר עמותת צ’ויסס ישראל: “אתגרי הבריאות הידועים בעולם –  מגיפת ההשמנה ועליה בשיעור מחלות כרוניות לא פוסחים גם על ישראל. מזה מספר שנים נעשים ניסיונות למציאת פתרונות ודרכים לצמצום מימדי התופעה. הפתרונות לבעיות דורשים שילוב כוחות בין מספר גופים אך אין ספק שתעשיית המזון מהווה גורם משפיע וביכולתה לתרום תרומה משמעותית לקידום בריאותו של הצרכן.

תכנית צ’ויסס הינה למעשה רגולציה עצמית של תעשיית המזון, אשר לוקחת על עצמה את האתגר של שיפור מוצריה למען הצרכן מחד וסיוע לו בבחירה מול המדף, מאידך. מדובר בתהליך מאתגר הדורש זמן ותהליכי פיתוח מורכבים, אולם אין ספק שמחובתן של חברות המזון לקחת על עצמן את האתגר. חברות מזון שלא יפעלו למען שיפור מוצריהן לא ישרדו בטווח הארוך. זהו חלק מהאחריות התאגידית המחייבת את יצרניות המזון.

אנו גאים להשיק את התו הבינלאומי בארץ. שלוש היצרניות החברות כיום בעמותה הינן חיל החלוץ. אני קורא לחברות המזון בישראל להצטרף למהלך הבינלאומי. ככל שיגדל מספר החברות שיאמצו את התכנית ויגדל מספר המוצרים נושאי התו, כך תהיה לתעשיית המזון השפעה משמעותית על תזונת הצרכן ומכאן גם על אורח חייו.”

בימים אלה עולים על מדפי חנויות המזון  כ- 50 מוצרים מקטגוריות שונות הנושאים את התו. מגוון המוצרים כולל לחמים, מרקים, שמנים, תחליפי לחם, דגני בוקר, ממרחים ותה.

השקת התו בישראל תלווה בפעילות רחבת היקף שמטרתה לחשוף את התו ויתרונותיו בפני הצרכנים. 

אודות תכנית צ’ויסס הבחירה הנבונה

המאה ה- 21 מאופיינת באתגרי בריאות מורכבים 60% מאוכלוסיית העולם סובל ממחלות כרוניות להם גורמי סיכון משותפים עישון, תזונה וחוסר פעילות גופנית. כבר ב- 2004 המליץ ארגון הבריאות העולמי (WHO ) על הגבלת צריכת סוכר, נתרן, שומן רווי, שומן טרנס ואנרגיה כחלק מהמאבק בתופעת ההשמנה ובעלית תחלואה במחלות כרוניות וקרא לחברות המזון להצטרף למאבק.

במקביל, מחקרי צרכנים שנערכו בעולם העידו כי אמנם המודעות לבריאות ולתזונה גוברים, אולם בשל ריבוי מסרים מצאו מרבית הצרכנים את המידע התזונתי מבלבל. כמו כן העידו צרכנים כי בבואם למדף הם משקיעים שניות ספורות בבחירת המזון ומעיינים בתוויות סימון תזונתי ברפרוף בלבד.

 

על רקע זה, חברו מספר חברות מזון באירופה והחלו לקדם תכנית במטרה לייסד תו סימון משותף, אחיד וברור אשר יסייע לצרכן בבחירותיו הבריאותיות מחד ויעודד את התעשייה לפתח מוצרים בעלי פרופיל בריא ולשפר מוצרים קיימים מאידך. התו הינו תו סימון בינלאומי אחיד, המצוין בחזית האריזה ומציין לצרכן כי המוצר עדיף תזונתית לעומת מוצרים אחרים באותה קטגוריה.

התכנית, אשר קיבלה את השם צ’ויסס הבחירה הנבונה מבוססת על קריטריונים בינלאומיים שנקבעו באופן בלתי תלוי על ידי ועדה מדעית מייעצת, על סמך המלצות ארגון הבריאות העולמי (WHO ). את התכנית מנהלת עמותה עצמאית והיא פתוחה להשתתפות כל חברות המזון וההסעדה. לצד העמותה, פועלת ועדה מדעית בינלאומית, בה חברים מדענים ותזונאים מהמובילים בעולם אשר קובעים את הקריטריונים. עד היום, הצטרפו לתכנית  כ- 150 חברות בעולם, המייצגות יותר מ-4500 מוצרים הנושאים את התו ומספרם גדל בהתמדה.

תכנית צ’ויסס הבחירה הנבונה פועלת ב- 7 מדינות ברחבי העולם- הולנד (בה חברות 125 חברות), בלגיה, פולין, גרמניה, צ’כיה, ברזיל ודרום אפריקה.

תו צ’ויסס מוטבע על כ-4,500 מוצרים ממגוון קטגוריות.

התכנית נמצאת בבדיקה והערכה מדעית מתמדת הכוללת מחקרי התנהגות צרכנים, השפעתה על בריאות ושיפור הרכב מוצרים בתעשייה.

מחקר שנערך בהולנד העריך את מידת ההשפעה של התכנית של צריכת מרכיבי מזון. מן המחקר עלה כי כאשר בודקים תפריט סטנדרטי מול תפריט זהה המורכב ממוצרים דומים אך נושאי תו צ’ויסס, ניכרת הפחתה משמעותית של רכיבים מזיקים ולהגברה של צריכת רכיבי מזון מועילים.

מחקר מקיף נוסף שנעשה בהולנד מצביע כי סימון תזונתי מניע את תעשיית המזון לשפר מוצרים קיימים ולפתח מצרים בריאים יותר עבור הצרכנים. בעקבות התכנית שופרו ערכיהם התזונתיים של מאות מוצרים מקטגוריות שונות ופותחו מוצרים חדשים בעלי ערכיים תזונתיים משופרים.

למידע נוסף אודות התכנית: www.choices-israel.org.il 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי משלב פעילות גופנית עם טיפול ב-Liraglutide מהווה גישה יעילה להפחתת משקל המשמרת את צפיפות העצם באתרים בעלי חשיבות קלינית. החוקרים מדנמרק השלימו ניתוח משני של תוצאות מחקר אקראי קודם שכלל 195 חולים (גיל ממוצע של 42.82 שנים) עם השמנת-יתר וללא סוכר, אשר קיבלו טיפול להפחתת […]

  • תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    טיפול משולש הכולל מטפורמין, Dapagliflozin ו-Saxagliptin מהווה גישת טיפול יעילה ובטוחה לחולים עם סוכרת מסוג 2 שלא קיבלו טיפול תרופתי קודם, בהשוואה להגברת עצימות הטיפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ההנחיות הנוכחיות ממליצות על טיפול משולב מוקדם להפחתת הסיכון לסיבוכי סוכרת ומניעת אינרציה קלינית בחולים עם סוכרת מסוג 2. […]

  • מה בין צריכת אלכוהול יומית ובין יתר לחץ דם? (Hypertension)

    מה בין צריכת אלכוהול יומית ובין יתר לחץ דם? (Hypertension)

    צריכת אלכוהול בהיקף של מעל 12 גרם ביום מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות יתר לחץ דם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Hypertension. הממצאים מצביעים על קשר ליניארי בין היקף צריכת אלכוהול ובין הסיכון לית לחץ דם, כאשר חוזק הקשר היה שונה בין גברים ונשים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי צריכת אלכוהול נקשרה עם […]

  • מזון אולטרה-מעובד מלווה בסיכון מוגבר לעצירות (Clinical Gastroenterological and Hepatology)

    מזון אולטרה-מעובד מלווה בסיכון מוגבר לעצירות (Clinical Gastroenterological and Hepatology)

    צריכת מזון אולטרה-מעובד ומזון מלווה בסיכון מוגבר להופעת עצירות ואילו צריכת מזון מעובד מינימאלית מלווה בסיכון נמוך יותר לעצירות, כאשר ההשפעה של עיבוד המזון אינה תלויה באיכות הרכב התזונה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי צריכה מוגזמת של מזון אולטרה-מעובד נקשה עם הפרעה בתנועתיות המעי. […]

  • דיאטה ים-תיכונית עם שמן זית עשויה להפחית את הסיכון להישנות הפרעות קצב לב (מתוך כנס ה-Heart Rhythm)

    דיאטה ים-תיכונית עם שמן זית עשויה להפחית את הסיכון להישנות הפרעות קצב לב (מתוך כנס ה-Heart Rhythm)

    בחולים עם פרפור פרוזדורים לאחר אבלציה, הקפדה על דיאטה ים-תיכונית מועשרת בשמן זית כתית מעולה מלווה בסיכון מופחת להישנות הפרעות קצב לב, בהשוואה לאלו ללא הגבלה תזונתית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס Heart Rhythm. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דיאטה ים תיכונית מועשרת בשמן זית כתית מעולה הוכחה כבעלת השפעה לחיובית על מגוון […]

  • תחליפי סוכר מלווים בסיכון מוגבר להתקפי לב ואירועים מוחיים (Eur Heart J)

    תחליפי סוכר מלווים בסיכון מוגבר להתקפי לב ואירועים מוחיים (Eur Heart J)

    רמות גבוהות של קסיליטול (Xylitol), ממתיק דל-קלוריות המשמש במאכלים רבים דלי-סוכר וכן במסטיקים ומשחות שיניים, מלוות בסיכון מוגבר להתקפי לב, אירועים מוחיים ותמותה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת European Heart Journal. צוות המחקר כלל במחקר למעלה מ-3,000 משתתפים מארצות הברית ואירופה, אשר היו במעקב לאורך למעלה משלוש שנים. מהנתונים עולה כי באלו […]

  • צריכת פירות וירקות עשויה להפחית את הסיכון להתלקחות מחלת קרוהן (Clin Nutr ESPEN)

    צריכת פירות וירקות עשויה להפחית את הסיכון להתלקחות מחלת קרוהן (Clin Nutr ESPEN)

    בקרב חולים עם מחלת מעי דלקתית המקפידים על צריכה סדירה של פירות וירקות תועדה שכיחות נמוכה יותר של התלקחות מחלת קרוהן, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Nutrition ESPEN. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הציעו כי מוצרי מזון מסוימים עלולים לעורר או להחמיר תסמיני מחלת מעי דלקתית, אך אין עדויות רבות […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה