האם Hydrochlorothiazide מומלץ לשימוש כטיפול קו-ראשון? (J Am Coll Cardiol)

ממטה-אנליזה חדשה שפורסמה ב-Journal of the American College of Cardiology עולה כי ההשפעה של Hydrochlorothiazide (דיזותיאזיד) במינונים הנפוצים לשימוש 12.5 או 25 מ”ג ליום נחותה משמעותית בהשוואה להשפעה של מרבית התרופות לטיפול ביתר לחץ דם, בהערכה המבוססת על 24 שעות. בנוסף, אין עדויות לפיהן הטיפול ב-Hydrochlorothiazide, במינונים אלו, מפחית את שיעור התקפי לב, שבץ מוחי או תמותה.

לדברי החוקרים, Hydrochlorothiazide הינה תרופה לא-טובה לטיפול ביתר לחץ דם ויש להימנע ממתן התכשיר כטיפול קו-ראשון ביתר לחץ דם. לרוע המזל, עדיין מדובר בתרופה הנפוצה ביותר לטיפול ביתר לחץ דם בארצות הברית, מאחר שה-NHLBI (National Heart Lung and Blood Institute) עדיין תומך במתן טיפול בתיאזידים כטיפול קו-ראשון ביתר לחץ דם.

במסגרת הסקירה החוקרים העריכו את היעילות נגד יתר לחץ דם של Hydrochlorothiazide כפי שנקבע לפי מדידה אמבולטורית של לחץ דם במהלך 24 שעות. ב-14 מחקרים, עם Hydrochlorothiazide במינון של 12.5-25 מ”ג ב-1234 מטופלים, הירידה בערכי לחץ הדם במהלך 24 שעות עמדה על 6.5/4.5 מ”מ כספית. ובהשוואה ישירה, ירידה זו בלחץ הדם הייתה נחותה משמעותית מהירידה בלחץ הדם עם משפחות תרופות אחרות, דוגמת מעכבי ACE, ARB, חסמי ביתא וחסמי תעלות סידן.

החוקרים מסבירים כי Hydrochlorothiazide מפחית ערכי לחץ דם היטב במהלך שעות היום, כאשר החולים נבדקים במרפאות, אך בעל השפעה פחותה במהלך הלילה ובשעות הבוקר המוקדמות. לכן, הערכת ההשפעה של Hydrochlorothiazide על לחץ הדם במרפאה עשויה להטעות את הרופאים ולהקנות תחושת בטחון מוטעית.

החוקרים מצאו כי ל-Hydrochlorothiazide במינון של 50 מ”ג ליום, כפי שנבחן בחמישה מחקרים נפרדים עם 229 משתתפים, תועלת דומה לתרופות ממשפחות אחרות מבחינת לחץ הדם, אך הם מציינים כי תועפות לוואי במינונים אלו, כולל היפוקלמיה, היפונתרמיה ועמידות לאינסולין, הופכות משמעותיות יותר עם מינונים של מעל 25 מ”ג. בנוסף, הסיכון לתמותה לבבית פתאומית עולה באופן תלוי-מינון עם מינוני Hydrochlorothiazide של מעל 25 מ”ג ליום.

החוקרים המשיכו וחיפשו אחר מחקרים שמצאו כי Hydrochlorothiazide מפחית תחלואה ותמותה בחולים עם יתר לחץ דם, אך אין עדויות רבות בספרות הרפואית בנוגע לטיפול ב- Hydrochlorothiazide במינון נמוך. כל המחקרים התבססו על מינונים גבוהים מאלו הניתנים כיום.

החוקרים סבורים כי העדר הנתונים בשילוב עם התועלת הירודה לטיפול ביתר לחץ דם, יוצאים כנגד מתן טיפול ב- Hydrochlorothiazide כטיפול קו ראשון ליתר לחץ דם.

עם זאת, החוקרים מציינים כי עבור תיאזידים אחרים יש נתונים בנוגע לתוצאות. במידה וישנה התוויה קלינית לטיפול בתיאזידים, Chlorhalidone או Indapamide עודנן תרופות הבחירה והן מקובלות כטיפול קו-ראשון.

אך Hydrochlorothiazide עדיין מהווה תרופה חשובה, למרות שמצויה נמוך יותר בסולם הטיפולים. ניתן לשלב את הטיפול ב- Hydrochlorothiazide עם מעכבי ACE או ARB, ואף מעכבים ישירים של רנין. הסיבה ש- Hydrochlorothiazide הינה תרופה טובה לטיפול ביתר לחץ דם בשילוב עם חסמים אחרים של ציר רנין-אנגיוטנסין-אלדוסטרון נובעת מכך שהתרופה פועלת “כמרגשת” או “מגבירה” של הפעילות נגד יתר לחץ דם של תכשירים אלו.

חרף זאת, הם סבורים כי שילוב Hydrochlorothiazide עם חסמי ציר רנין-אנגיוטנסין-אלדוסטרון יבוא לאחר שילוב חסמי RAS עם חסמי תעלות סיד, לאור ממצאי מחקר ACCOMPLISH. מחקר ACCOMPLISH הופסק בשלב מוקדם מאחר ששילוב Amlodipine (אמלו) הפחית תחלואה ותמותה בשיעור של 20% יותר משילוב Hydrochlorothiazide.

לאור זאת, המלצתם היא לשמור את Hydrochlorothiazide כטיפול קו-שלילי לאחר כישלון שילוב חסמי ציר רנין-אנגיוטנסין-אלדוסטרון וחסמי תעלות סידן.

J Am Coll Cardiol 2011; 57:590-600

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה