קרדיולוגיה

האם צריכת תותים ואוכמניות עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות יתר לחץ דם? (מתוך American Journal of Clinical Nutrition)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון נובמבר של ירחון American Journal of Clinical Nutrition עולה כי ירקות ופירות העשירים באנתוציאנינים, כגון אוכמניות, תותים ותפוזי ‘דם’, עשויים לסייע במניעת ההתפתחות של יתר לחץ דם.

החוקרים ניתחו נתונים ממחקרי ה-Nurses’ Health Studies (NHS I, II) האמריקאיים וכן ממאגר ה-Health Professionals Follow-up Study (HPFS), הוא המחקר הגדול הראשון אשר בוחן את ההשפעה של פלאבינואידים שונים על ההתפתחות של יתר לחץ דם.

החוקרים מסבירים כי ישנם אלפי מרכיבים של פלאבינואידים, ומהם שישה תתי-סוג המעניינים במיוחד בכל הנוגע לבריאות האדם. לדבריהם, פלאבינואידים המצויים בתה, מיצי פירות, יין אדום ושוקולד כהה כבר ידועים כבעלי השפעה המפחיתה את הסיכון לתחלואה קרדיווסקולארית.

בעבודתם הנוכחית, מצאו החוקרים כי ערכי לחץ הדם הופחתו בכ-8% בקרב אלו מהנבדקים אשר דיווחו על הצריכה הרבה ביותר של אנתוציאנינים (המהווים אחד משישה תתי-הסוג של פלאבינואידים שהוזכרו), בהשוואה לאלו עם רמות נמוכות של צריכתם.

לדברי החוקרים, אוכמניות מהוות מקור עשיר באנתוציאנינים, וצריכתם נקשרה בירידה של 10% בערכי לחץ הדם. עם זאת, הם מסבירים כי אין המדובר בתכונה ייחודית לאוכמניות, כי אם פירות אלו מהווים במקרה חלק משמעותי בדיאטה האמריקאית הממוצעת. באם הנבדקים היו צורכים מזונות אחרים עם פיגמנט אדום או כחול המכילים אנתוציאנינים, כגון דומדמניות, חצילים או פטל, הרי שיתכן והייתה נצפית השפעה דומה.

באשר להמלצות לחולים, טוענים החוקרים כי ממצאיהם אלו עשויים לשמש לייעוץ מעט מכוון יותר. במקום להציע למטופלים לצרוך ירקות ופירות רבים יותר ככלל, ניתן לנסות ולמקד את המסר לגבי המרכיבים התזונתיים אשר עשויים להועיל בבחינת ההשפעות הקרדיופרוטקטיביות. עם זאת, הם מזהירים כי תוצאות אלו מקורן במחקרים תצפיתיים וכי דורשים לפיכך אימות במסגרת מחקר התערבותי.

במחקר נעשה שימוש בנתונים של כ-14 שנות מעקב אחר כ-134 אלף נשים ממחקר ה-NHS I ו-23 אלף גברים ממחקר ה-HPFS, אשר אפשרו לחוקרים לטענתם לתעד את הצריכה התזונתית הממשית. הנבדקים, אשר לא סבלו מיתר לחץ דם בתחילת המעקב, נתבקשו למלא שאלונים בריאותיים מדי שנתיים, וכן הוערכה צריכתם התזונתית מדי ארבע שנים באמצעות שאלון.

החוקרים התמקדו בממוצע המצטבר של צריכת פלאבינואידים שונים במטרה להעריך את צריכתם, ובקשר בינה ובין ההיארעות של יתר לחץ דם המאובחן לראשונה במהלך תקופת המעקב בת 14 השנים.

במהלך תקופה זו, נרשמו 29,018 מקרים של יתר לחץ דם בנשים ו-5,629 מקרים בגברים. בניתוח זה נמצא כי הנבדקים בעלי הצריכה הגבוהה ביותר של אנתוציאנינים (כמנה אחת בשבוע, ובייחוד של אוכמניות ותותים) הראו ירידה יחסית של 8% בסיכון (RR, 0.92; p<0.03) להתפתחות יתר לחץ דם בהשוואה לאלו בעלי הצריכה הנמוכה ביותר שלהם.

החוקרים טוענים כי ההשפעות של צריכת אנתוציאנינים הינה ככל הנראה המשמעותית ביותר בקרב אלו מתחת לגיל 60, כאשר נצפתה ירידה יחסית של 12% בסיכון להתפתחות יתר לחץ דם בקרב אלו עם הצריכה הגבוהה ביותר לעומת אלו עם הצריכה הנמוכה ביותר (RR, 0.88;p<0.001). הם סבורים כי ההשפעה הרבה יותר שנצפתה בקרב הנבדקים הצעירים נובעת מכך שהשפעת התזונה הינה מניעתית. כך, נזק מצטבר של שנים רבות עשוי לגבור על היכולת של פלאבינואידים להועיל בהקשר זה בקרב אנשים מבוגרים.

החוקרים מוסיפים כי ממצאיהם מציעים כי צריכה תזונתית אפשרית בהחלט של אנתוציאנינים עשויה לתרום למניעת התפתחות יתר לחץ דם. בנוסף, ההשפעה הביולוגית האנטיהיפרטנסיבית של מרכיבים כגון אנתוציאינינים עשויה להיות קשורה לדבריהם לתהליכים וואזודילטוריים.

לדברי החוקרים, הצעד הבא בחקר סוגיה זו יהיה עריכת מחקרים מבוקרים בהקצאה אקראית אשר ייבחנו מקורות תזונתיים שונים של אנתוציאנינים על מנת להיטיב ולהגדיר את הכמות הנצרכת המיטבית ואת המקורות המועדפים לצריכתם לשם מניעת יתר לחץ דם, בצורה שתאפשר ניסוח המלצות של בריאות הציבור לגבי הורדת ערכי לחץ הדם.

באותו עניין, נזכיר כי דיווחנו לאחרונה על מחקר נוסף אשר הוצג בכנס ה-American Society of Nephrology, ולפיו הוספת ירקות ופירות לכלכלה עשויה לסייע בשיפור מאזן חומצה-בסיס ולהפחית התדרדרות מחלת כליה בסובלים מיתר לחץ דם.

Am J Clin Nutr 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה