האם סטטינים מועילים או מזיקים בחולים לאחר דימום תוך מוחי? (מתוך Arch Neurol)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של כתב העת Archives of Neurology עולה כי שימוש בסטטינים לאחר דימום תוך מוחי (intracranial hemorrhage ICH ) עשוי להעלות סיכון לדימום חוזר.

מחקר קליני הדגים לאחרונה סיכוי לסיכון מוגבר ל-ICH באנשים המטופלים בסטטינים. המחקר הנוכחי נועד להעריך משמעות של סיכוי זה בחולים לאחר ICH . החוקרים בנו מודל החלטות (Markov decision model ) על פיו העריכו את הסיכון מול התועלת בשימוש בסטטינים בחולים לאחר ICH . המודל מדד תוחלת חיים מתוקננת לאיכות חיים, תוך התייחסות לגורמים כגון מיקום הדימום (לוברי מול עמוק), גורמי סיכון קרדיווסקולריים, וגודל הסיכון ל-ICH הקשור בסטטינים.

החוקרים מצאו כי עדיף להמנע משימוש בסטטינים, במיוחד לאחר ICH לוברי. בחולים ששרדו ICH לוברי, ללא ארועים קרדיווסקולריים, נמצא ששימוש בסטטינים מוריד 2.2 שנות חיים יחסית לאי שימוש. בחולים ששרדו ICH לוברי שכן חוו ארועים קרדיווסקולריים קודמים, השימוש בסטטינים נמצא מוצדק רק בהנתן סיכוי של מעל 90% ל-MI חוזר בשנה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי המחקר הפתיע בחוזק התוצאות נגד השימוש בסטטינים. לא ברור מה המנגנון בו סטטינים מעלים את הסיכון לדימום חוזר. בנוסף מציינים החוקרים כי מודל החלטות אינו מחליף מחקר קליני וכי יש צורך במחקרים נוספים על מנת לעמוד באופן מדוייק יותר על הסיכונים והיעילות שבשימוש בסטטינים.

Arch Neurol, January 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה