היפותרמיה מוקדמת בפגיעה מוחית אינה משפרת תוצאות (מתוך Lancet Neurol)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של כתב העת Lancet Neurology עולה כי היפותרמיה מוקדמת במקרים של פגיעה מוחית לא חודרת אינה משפרת השרדות או תפקוד מוחי.

מחקר NABIS:H II (או בשמו המלא The National Acute Brain Injury Study: Hypothermia II ) היה מחקר קליני רב מרכזי אקראי, אשר כלל נפגעים עם פגיעה מוחית קשה. חולים עם פגיעה לא חודרת בגיל 16-45 אשר לא הגיבו למתן הוראות בהגעה לבית החולים חולקו באופן אקראי לקבוצת היפותרמיה או נורמותרמיה.  

נפגעים בקבוצת ההיפותרמיה קוררו לטמפרטורה של 35 מעלות עד לסיום הערכת הפגיעה. לפי הערכה זו הנפגעים קוררו לטמפרטורה של 33 מעלות למשך 48 שעות, או חוממו בהדרגה לטמפרטורת גוף רגילה. התוצאה הראשונית היתה ציון Glasgow לאחר 6 חודשים מהפגיעה.

מתוך 52 נפגעים בקבוצת ההיפותרמיה, התוצאה של 31 הייתה קשה (נכות קשה, מצב של צמח, מוות), לעומת 25 מתוך 56 נפגעים בקבוצת הנורמותרמיה (סיכון יחסי 1.08, CI 95%, 0.76-1.53, P=0.67 ). בקבוצת ההיפותמיה מתו 12 נפגעים ובקבוצת הנורמותרמיה 8 (סיכון יחסי של 1.3, CI 95%, 0.58-2.52, P=0.52 ).

החוקרים מסכמים וכותבים כי במחקר זה היפותרמיה מוקדמת לא נמצאה יעילה כשיטת הגנה על תפקוד מוחי לאחר פגיעה מוחית קשה. אמנם, גודל המדגם הקטן מגביל את הסקת המסקנות. החוקרים מציינים באופן מיוחד תת קבוצה של הנפגעים אלה שעברו הוצאה כירורגית של המטומה מוחית בהם נראה כי היפותרמיה כן שיפרה את התוצאה הסופית, ובהם יש מקום להמשך מחקר.

Lancet Neurol. December, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה