הסיכון לאי-ספיקת לב בעקבות טיפול ב-Bevacizumab בנשים עם סרטן שד (J Clin Oncol)

מטה-אנליזה חדשה שפורסמה ב-Journal of Clinical Oncology בחנה את היארעות אי-ספיקת לב במחקרים אקראיים ומבוקרים בנושא טיפול כימותרפי עם ובלי Bevacizumab (אווסטין) בנשים עם סרטן שד גרורתי.

החוקרים ערכו חיפוש במאגר MEDLINE אחר מאמרים משנת 1996 עד מרץ 2010 ותקצירים שהוצגו בכנסי ASCO ו-San Antonio Breast Cancer Symposium. הם בחרו חמישה מחקרים (n=3784) ולהלן הממצאים:

ההיארעות הכוללת של אי-ספיקת לב בדרגה-גבוהה בנשים שטופלו ב- Bevacizumab עמדה על 1.6% לעומת 0.4% עם פלסבו. הסיכון היחסי לאי-ספיקת לב בנשים שטופלו ב- Bevacizumab עמד על 4.74 בהשוואה למטופלות בפלסבו.

מניתוח לפי תת-קבוצות לא עלה הבדל משמעותי בסיכון או בהיארעות אי-ספיקת לב בין נשים שטופלו ב- Bevacizumab במינון נמוך (2.5 מ”ג לק”ג) לעומת מינון גבוה (5 מ”ג לק”ג), או בקרב נשים שקיבלו משטרים שונים של טיפול כימותרפי.

החוקרים מציינים כי זהו הדיווח המקיף הראשון המצביע על קשר בין טיפול ב- Bevacizumab ובין סיכון מוגבר לאי-ספיקת לב משמעותית בנשים עם סרטן שד. הם קוראים לעקוב מקרוב אחר נשים המטופלות ב- Bevacizumab, בכדי להתערב בשלב מוקדם במידת הצורך ולהתאים את הטיפול האונקולוגי הטוב ביותר מבחינת יחס סיכון תועלת.

במאמר מערכת שהתייחס לממצאי המחקר כתבו מומחים בתחום כי יש להתייחס במשנה זהירות לתוצאות הסקירה. הם מוסיפים כי בשל מגבלות הסקירה, עדיין אין די עדויות לפיהן קיים קשר בין Bevacizumab ובין סיכון מוגבר לאי-ספיקת לב משמעותית. דרושים מחקרים נוספים וקפדניים יותר להערכת היקף הסיכון.

J Clin Oncol published online January 4, 2011

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה