חומצות שומן אומגה שלוש משפרות תפקוד בחולי אי-ספיקת לב (J Am Coll Cardio)

נתונים חדשים ממחקר אקראי קטן תומכים בהשערה לפיה לחומצות שומן רב-בלתי-רוויות תפקיד בטיפול בחלק מהחולים עם אי-ספיקת לב, כאשר לדברי החוקרים חומצות שומן אומגה שלוש מביאות לשיפור מדדים אקוקרדיוגרפיים של התפקוד הסיסטולי והדיאסטולי והיכולת התפקודית של חולים עם קרדיומיופתיה על-רקע שאינו-איסכמי ותסמינים מינימאליים.

בהשוואה למטופלים בפלסבו, הטיפול במינון גבוה של חומצות שומן אומגה שלוש הביא להפחתת האשפוזים בשל אי-ספיקת לב.

הממצאים תומכים בתועלת המתונה שתועדה במחקר GISSI-HF (Gruppo Italiano per lo Studio della Sopravvivenza nell’Infarto Miocardico Heart Failure). התוצאות מעלות את האפשרות כי חומצות שומן אומגה שלוש עשויות להיות מועילות יותר במידה ויינתנו במינונים גבוהים ובשל מוקדם יותר במהלך המחלה, בהשוואה למועד מתן הטיפול במחקר GISSI-HF.

במחקר הנוכחי נכללו 133 חולים יציבים עם הוכחה אנגיוגרפית לאי-ספיקת לב לא-איסכמית ומקטע פליטה של חדר שמאל של 45% ומטה. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול בקפסולות המכילות 850-882 מ”ג EPA (Eicosapentaenoic Acid) ו-DHA (Docosahexaenoic Acid) או פלסבו תואם. במהלך החודש הראשון, החולים נטלו 5 קפסולות ביום, ולאחר מכן שתי קפסולות ביום למשך 11 חודשים. דפיברילטור הושתל בכ-40% מהמשתתפים בכל קבוצה, ושתי הקבוצות קיבלו טיפול אופטימאלי, מבוסס-עדויות, כאשר כל חולה נטל מעכבי ACE או ARB, חסם ביתא ו-Furosemide.

כפי שדווח בעבר, קוטר ונפח החדרים, מקטע פליטה של חדר שמאל ומדדים אקוקרדיוגרפיים אחרים לרימודלינג השתפרו משמעותית לאחר 12 חודשים בקרב חולים שטופלו בחומצות שומן אומגה שלוש (p<0.001). בנוסף, סיבולת לב-ריאה השתפרה משמעותית בהשוואה לקבוצת הפלסבו, כמו גם רמות המדדים הדלקתיים IL-1 ו-IL-6. מניתוח רב משתנים עולה כי רמה בסיסית גבוהה יותר של TNF-Alpha הינה גורם המנבא שיפור במקטע הפליטה של חדר שמאל.

למרות שלמחקר אין עוצמה מספקת להערכת התוצאות הקליניות, החוקרים מצאו ירידה משמעותית באשפוזים על-רקע סיבות קרדיווסקולאריות (p=0.0029), כולל אשפוז עקב אי-ספיקת לב (p=0.0002) ומגמה לפיה חלה ירידה בשיעור האשפוזים מכל סיבה (p=0.0599).

מנקודת מבט תפקודית, הן שיא VO2 והן המדד התפקודי לפי סולם NYHA הושפעו לטובה מהטיפול. יתרונות אלו עולים בקנה אחד עם הירידה במינון  הממוצע של Furosemide הנדרש לשמירה על איזון אי-ספיקת לב בקבוצת המטופלים בחומצות שומן אומגה שלוש, ועשוי להיות האחראי למספר הנמוך יותר של אשפוזים מסיבות קרדיווסקולאריות ואשפוזים בשל אי-ספיקת לב במהלך 12 חודשי המעקב בחולים אלו, בהשוואה לקבוצת הפלסבו.

J Am Coll Cardiol 2011

לידיעה ב-Heart

רוצים להביע את דעתכם או להעלות שאלות בנושא? אתם מוזמנים לפורום e-Med HealthClub

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה