שלוש מנות חיטה מלאה יומיות עשויות להפחית את הסיכון הקרדיווסקולארי (Am J Clin Nutr.)

צריכה יומית של שלוש מנות מוצרי מזון מחיטה מלאה מלווה בסיכון קרדיווסקולארי נמוך יותר בנבדקים בריאים בגיל העמידה, בעיקר הודות להפחתת לחץ הדם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition.

לדברי החוקרים, שלוש מנות יומיות של מוצרי מזון מחיטה מלאה עשויות להפחית את הסיכון למחלה קרדיווסקולארית, אך נדרש מחקר מקיף לאישור המלצה זו. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את ההשפעות של צריכת שלוש מנות מוצרי מזון מחיטה מלאה ביום על סמני סיכון למחלה קרדיווסקולארית בנבדקים בסיכון גבוה יחסית.

לאחר תקופת הרצה בת ארבעה שבועות, המתנדבים חולקו באקראי לקבוצת ביקורת או הקפדה על דיאטה של חיטה מלאה או דיאטה המשלבת חיטה מלאה עם שיבולת שועל, למשך 12 שבועות. יעד הסיום העיקרי של המחקר היה ההשפעה של ההתערבות התזונתית על גורמי סיכון קרדיווסקולאריים, כולל ריכוז השומנים בדם וסמני דלקת, רגישות לאינסולין ולחץ דם.

מבין 233 מתנדבים שגויסו למחקר, שלושה לא נכללו במחקר ו-24 מתנדבים פרשו מהמחקר. בהשוואה לקבוצת הביקורת, דיאטה המבוססת על חיטה מלאה הובילה לירידה משמעותית בלחץ הדם הסיסטולי (6 מ”מ כספית) וירידה משמעותית בלחץ הדופק (3 מ”מ כספית). ריכוז הכולסטרול ירד במעט אך באופן משמעותי בקבוצת הביקורת, אך יתר הסמנים הסיסטמיים לסיכון קרדיווסקולארי נותרו ללא שינוי.

החוקרים כותבים כי צריכה יומית של שלוש מנות מוצרי מזון מחיטה מלאה עשויה להפחית משמעותית את הסיכון הקרדיווסקולארי בנבדקים בגיל העמידה, בעיקר בעקבות הפחתת לחץ הדם. הירידה הנצפית בלחץ הדם הסיסטולי עשויה להפחית את היארעות מחלת עורקים כליליים  ושבץ בשיעור של 15% ומעלה ו-25%, בהתאמה.

Am J Clin Nutr. 2010;92:733-740

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה