טיפול מניעתי ל-AF לאחר ניתוח מעקפים – Bisoprolol מול Carvedilol (מתוך Am J Cardiol)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בעתון American Journal of Cardiology עולה כי Bisoprolol(קונקור, קרדילוק) יעיל יותר מ-Carvedilol (דימיטון, קרבדקסון) במניעת פרפור פרוזדורים לאחר ניתוח מעקפים בחולים עם אי ספיקת לב.

בחולים אשר עברו ניתוח מעקפים (CABG ), פרפור פרוזדורים (AF ) הוא סיבוך יחסית נפוץ, המעלה תמותה ותחלואה, במיוחד בחולים עם אי ספיקת לב. הפרפור חדש יכול להופיע תוך כדי האשפוז או לאחר השחרור של החולה. ההנחיות הנוכחיות ממליצות על טיפול מניעתי בחסמי בטא כקו ראשון למניעת AF לאחר CABG . מחקר פרוספקטיבי זה בדק את היעילות של Bisoprolol , שהוא חסם רצפטור β1 סלקטיבי מאד, מול Carvedilol , שהוא חסם β פחות סלקטיבי, במניעת AF לאחר שחרור מבית החולים של חולים עם תפקוד חדרי ירוד שעברו CABG .

במחקר השתתפו 320 חולים (231 גברים, 89 נשים, גיל ממוצע 66) עם EF<40% , אשר עברו ניתוח מעקפים ולאחריו מחציתם החלו טיפול מונע ב-Bisoprolol במינון 1.25 מ”ג פעם ביום, ומחציתם ב-Carvedilol במינון 3.125 מ”ג פעמיים ביום, החל מ-4-5 ימים לאחר הניתוח. המעקב נעשה על ידי ניטור ECG המשכי במשך 5 ימים לאחר תחילת המחקר, ובהמשך על ידי תרשימי ECG פעמיים ביום עד לשחרור מבית החולים.

במהלך המעקב 23 חולים בקבוצת ה-Bisoprolol (14.6%) ו-37 חולים בקבוצת ה-Carvedilol (23%) פיתחו AF (סיכון יחסי 0.6, CI 0.4-0.9, p=0.032 ). מתוך ארועי הפרפור 26% היו אסימפטומטיים. בביקורת 4 שבועות לאחר הניתוח, החולים בקבוצת ה-Bisoprolol הראו ירידה משמעותית יותר בקצב הלב, בין אם בסינוס או בפרפור ( -15.6±3 לעומת -9.4±3 פעימות בדקה, p=0.021 ). לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין שתי הקבוצות מבחינת שינויים בלחץ דם סיסטולי ודיאסטולי.

לסיכום, נראה כי Bisoprolol יותר אפקטיבי מ-Carvedilol בהורדת ההארעות של AF לאחר CABG בחולים עם אי ספיקת לב שמאלי.

מתוך Am J Cardiol

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה