קרדיולוגיה

האם יש תועלת בטיפול ב-N-Acetylcysteine למניעת נפרופתיה על-רקע חומר ניגוד (מתוך הכנס המדעי של ה-AHA)

ממחקר ACT (Acetylcysteine for Contrast-Induced Nephropathy) עולה כי הוספת N-Acetylcysteine לא הפחיתה את הסיכון לנפרופתיה על-רקע חומר ניגוד בחולים המיועדים לבדיקת אנגיוגרפיה כלילית או וסקולארית. ממצאי המחקר מספקים עדות מוצקה לכך ש- N-Acetylcysteine אינו טיפול יעיל במקרים אלו ואין עוד מקום לטיפול זה למניעת נפרופתיה על-רקע חומר ניגוד.

החוקרים שהציגו את ממצאי המחקר בכנס המדעי של ה-AHA (American Heart Association) סבורים כי מדובר במחקר דפיניטיבי, עם תוצאות דומות למחקרים קודמים. להערכתם לא צפויים מחקרים גדולים נוספים בנושא.

החוקרים מסבירים כי N-Acetylcysteine, נוגד-חמצון, נמצא בשימוש מזה כעשר שנים כטיפול להפחתת הנזק הכלייתי עקב חומר ניגוד בעקבות אנגיוגרפיה כלילית ווסקולארית. למרות השימוש בתרופה, העדויות שהצטברו עד כה בנושא היו סותרות, והותירו שאלות רבות בנוגע לחשיבות הטיפול.

במסגרת המחקר חולקו באקראי 2308 חולים שעברו אנגיוגרפיה לטיפול ב- N-Acetylcysteine במינון 1200 מ”ג, שניתן כטיפול פומי פעמיים ביום, עם שתי מנות שניתנו לפני הפרוצדורה ושתי מנות שניתנו לאחר הפרוצדורה, או לפלסבו.

למרות הטיפול ב- N-Acetylcysteine, החוקרים לא זיהו הבדל אבסולוטי ביעד הסיום העיקרי של נפרופתיה על-רקע חומר ניגוד, או הבדל ביעד הסיום המשני של עליה ברמת הקריאטינין בדם. בדומה, יעדי סיום לאחר 30 ימים, כולל תמותה, צורך בדיאליזה, או תמותה קרדיווסקולארית, לא היו שונים בין טיפול בפלסבו ובין N-Acetylcysteine. ניתוח לפי תתי-קבוצות לא הדגים כל תועלת באף אחת מאוכלוסיות המטופלים, כולל ריבוד לפי גיל, נוכחות סוכרת, מין, ריכוז קריאטינין בדם או סוג חומר הניגוד שניתן לפני הפרוצדורה.

מתוך הכנס המדעי של ה-AHA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה