השפעת היפראוריצמיה על סיבוכים לבביים בחולים עם תסמונת מטבולית (Am J Cardiol)

היפראוריצמיה בחולים עם תסמונת מטבולית מלווה בסיכון מוגבר לאוטם לבבי ומוות לבבי פתאומי, כך מדווחים חוקרים מישראל במאמר חדש שפורסם ב-American Journal of Cardiology.

לדברי החוקרים, פרופ’ פייר שורקי ושות’ מאוניברסיטת תל-אביב, מאמרים בנושא מצאו כי בחולים עם תסמונת מטבולית ישנן רמות גבוהות של חומצה אורית בדם, אך לא היה ברור אם היפראוריצמיה הינה מרכיב פעיל בתסמונת מטבולית או תופעה משנית.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הקשר האפשרי בין היפראוריצמיה ובין סיבוכים ב-2963 משתתפים שלקחו חלק במחקר Bezafibrate Infarction Prevention Study. היעד העיקרי של המחקר היה הופעה ראשונה של אוטם לבבי חד או מוות לבבי פתאומי.

הסף להגדרת היפראוריצמיה היה 7.0 מ”ג לד”ל בגברים ו-6.0 מ”ג לד”ל בנשים.

בניתוח פוסט-הוק של הממצאים, החוקרים מצאו כי היפראוריצמיה אכן הייתה נפוצה יותר משמעותית בקרב 1410 חולים עם תסמונת מטבולית (20.1% לעומת 11.4% ב-1553 המשתתפים ללא תסמונת מטבולית).

כאשר החוקרים התמקדו רק בחולים עם תסמונת מטבולית, הם מצאו כי בקרב אלו עם היפראוריצמיה שיעור גבוה יותר של יתר לחץ דם, ערכי BMI גבוהים, ערכי כולסטרול וטריגליצרידים גבוהים וערכי eGFR (Estimated Glomerular Filtration Rate) נמוכים יותר בהשוואה לאלו עם רמות תקינות של חומצה אורית בדם.

בחולים עם תסמונת מטבולית והיפראוריצמיה תועדה היארעות גבוהה יותר ב-45% של יעד הסיום העיקרי, גם לאחר תקנון לגורמים שונים.

דפוס דומה תועד במשתתפים ללא תסמונת מטבולית; בקרב חולים עם רמות חומצה אורית גבוהות תועדו ערכי כולסטרול וטריגליצרידים גבוהים יותר, עם ערכי HDL ו-eGFR נמוכים יותר, בהשוואה לנבדקים עם רמות חומצה אורית תקינות.

בנבדקים עם היפראוריצמיה ללא תסמונת מטבולית תועדה עליה של 36% בהיארעות יעד הסיום העיקרי, אך העלייה לא הייתה מובהקת סטטיסטית.

החוקרים כותבים כי בחולים עם תסמונת מטבולית וערכי חומצה אורית תקינות בדם התוצאות היו דומות לאלו שתועדו במשתתפים עם היפראוריצמיה ללא תסמונת מטבולית. לאור זאת, מהממצאים עולה כי היפראוריצמיה אינה רק ממצא נפוץ, אלא מהווה בנוסף סמן לסיבוכים לבביים ומסייעת בהערכת הסיכון של חולים עם תסמונת מטבולית.

החוקרים מציעים כי הקשר עשוי לנבוע מהשפעה של היפראוריצמיה על סיבוכים לבביים, או בשל אינטראקציה סינרגיסטית בין היפראוריצמיה ומרכיבים אחרים של התסמונת המטבולית, או בעקבות מעורבות של היפראוריצמיה בתהליך דלקתי ארוך-טווח.

Am J Cardiol. Posted online October 26, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה