סקר המועצה הלאומית לסוכרת: הישראלים אינם מודעים לסיכוני הסוכרת

סקר חדש שנערך לקראת אירוע הנקרא “סוכרת המגפה של המאה ה-21 – ניתן לעצור את זה” שיערך ב 22 בנובמבר 2010 בגני התערוכה, חושף נתונים מדאיגים על עמדתו של הציבור הישראלי כלפי מחלת הסוכרת. מהסקר, שנערך באמצעות מכון המחקר Market Watch (מרקט ווטש) עולה כי הציבור בישראל מודע במידה מסוימת לגורמים למחלת הסוכרת אך טומן את הראש בחול, לא מקפיד על אורח חיים ספורטיבי ועל משקל תקין. יתרה מכך רוב המשתתפים מכירים בעצמם אנשים החולים בסוכרת או שאובחנו כבעלי רמות סוכר גבוהות וגם מבינים את ההשלכות הבריאותיות הקשות של המחלה, החל מעיוורון וכלה בקטיעת איברים. יתכן כי ההסבר נעוץ בעובדה כי למרות המודעות, רוב הציבור טועה ואינו תופס את מחלת הסוכרת כגורם מוות עיקרי בישראל ולא מבין שבניגוד למחלות חמורות אחרות, שינוי בסגנון החיים יכול למנוע את המחלה. הסקר נערך לפני מספר ימים, בהשתתפות כ – 500 מרואיינים ומרואיינות בסקר טלפוני לקראת אירוע שיערך ביוזמת המועצה הלאומית לסוכרת ביום שני 22 בנובמבר 2010 בגני התערוכה בתל אביב תחת הכותרת “סוכרת המגפה של המאה ה-21 – ניתן לעצור את זה”. להבדיל מכנסים ואירועים אחרים בתחום הסוכרת שנערכו עד היום בהשתתפות אנשי רפואה בעיקר, ישתתפו באירוע הזה שרים, חברי כנסת, קובעי מדיניות ואף ראשי ערים מכל רחבי הארץ אשר יצטרפו לפרויקט מניעת סוכרת באמצעות תוכנית מוניציפאלית להגברת המודעות בכל עיר.

מנתוני הסקר עולה כי:

השמנה

כ 70% מהישראלים חושבים שאינם סובלים מהשמנה. רק כ 28% הודו שהם סובלים מעודף משקל כאשר נשאלו האם הם סובלים לדעתם מהשמנת יתר או עודף משקל.

עישון

כרבע מהישראלים (25%) הצהירו על עצמה כמעשנים. כחמישית מהאוכלוסייה (20%) מעשנים בקביעות, שיעור זה בולט בקרב גברים (24%) בהשוואה לנשים (16%) וכן בקרב תושבי אזור תל אביב והמרכז (24% ) בהשוואה לתושבי אזור חיפה והצפון (14%) . 5% מהאוכלוסייה הצהירה על עצמה כמעשנים מידי פעם.

פעילות ספורטיבית

רק 19% מצהירים כי הם עושים פעילות ספורטיבית על בסיס יומיומי. 36% אמרו שהם עושים פעם עד פעמיים בשבוע. אולם מעל שליש (37%) הצהירו כי הם לא עושים פעילות ספורטיבית כלל, שיעור זה בולט בקרב נשים (42%) ובקרב המעשנים באופן קבוע (51%).

לא מבינים שאפשר למות מסוכרת

כשנשאלו מה גורם למקרי המוות הרבים ביותר בישראל, ענו 32.8% מהציבור כי תאונות דרכים הן  הגורם העיקרי למקרי מוות בישראל. 27.1% חשבו שמחלות לב וכלי דם גורמים למקרי המוות הרבים ביותר, 27% האמינו שמחלת הסרטן גורמת לעיקר מקרי המוות בישראל ורק 4.8% הצביעו על סוכרת כגורם מוות עיקרי. 2.1% חשבו ששבץ מוחי גורם להכי הרבה מקרי מוות ו-6.1% לא ידעו או לא השיבו.

כשנתבקשו להעריך את שיעור הסובלים ממחלת הסוכרת בישראל, כמעט מחצית (47%) ציינו שיעור של 5% עד 15% ,בעיקר ציינו זאת  גילאי 18-44 (52%). מעל לשליש (39%) ציינו שיעור של 30%  מהאוכלוסייה הסובלים מסוכרת בישראל.

לא חושבים שהם שמנים

רק כרבע מהישראלים  (28%) חושבים שהם סובלים מעודף משקל. שיעור זה בולט בקרב כשליש מהנשים (33%) לעומת קצת פחות מרבע מהגברים (23%) ,גילאי 30-60 (36%) ובקרב אלו שלא עושים פעילות ספורטיבית או עושים לעיתים רחוקות בלבד (34%).

פרופ’ איתמר רז, יו”ר המועצה הלאומית לסוכרת מסר בעקבות נתוני הסקר כי: “סוכרת היא מחלה כרונית ומתמשכת. הגורמת לנטל כבד לחולה, למשפחתו ולמערכת הבריאות. המחלה גורמת לפגיעה בכלי דם קטנים ובאברי גוף חיוניים כגון לב, מוח, רגליים, כליות ועיניים. שיתוף פעולה בין גורמי שינוי בישראל לצד שינוי בסגנון החיים יכולים לעצור ולמנוע את המגיפה. אם הציבור ישנה את סגנון החיים שלו נוכל למנוע אותה ואם ימשיך ויטמון את ראשו בחול ולא יעשה דבר נמשיך לאבד כ 2,500 אזרחים מדי שנה”

חוסר ידע לגבי סוכרת הניתנת למניעה

עוד עלה מהסקר כי הציבור אינו מבין כלל את ההבדלים בין סוכרת נעורים מולדת לבין סוכרת מבוגרים אשר ניתנת למניעה. שכן כאשר נשאלו האם קיימים הבדלים בין סוכרת נעורים (סוג 1) לסוכרת מבוגרים (סוג 2) 28% כלל לא ידעו להשיב על השאלה, 10% ציינו כי אין כלל הבדלים.  כ-60% ציינו כי יש הבדלים ומתוכם 20% ידעו לציין כי סוכרת נעורים היא מחלה מולדת לעומת סוכרת מבוגרים שהיא מחלה נרכשת בעקבות השמנת יתר, עישון וחוסר בפעילות גופנית.

לא מודעים שסוכרת גורמת למחלות אחרות

כשנשאלו על המחלות העלולות להיגרם בעקבות מחלת הסוכרת, כ-2/3 מהאוכלוסייה ציינו כי סוכרת יכולה לגרום לבעיית ראייה עד כדי עיוורון, כמחצית ציינו שסוכרת יכולה לגרום לבעיות גפיים עד לכדי קטיעת איברים, בין 30% ל-40% בלבד ציינו כי סוכרת יכולה לגרום למחלת כליות ולמחלות לב ורק כרבע מודעים לכך שהיא עלולה לגרום לאימפוטנציה ולשבץ מוחי. 17% מהאוכלוסייה לא מודעים כלל לאף לא אחת מהמחלות היכולות להיגרם בעקבות הסוכרת.  

כ-16% מהישראלים לא יודעים שניתן למנוע סוכרת

כ-60% מהאוכלוסייה יודעים כי ניתן למנוע את מחלת הסוכרת של המבוגרים (סוג 2) כ-16% חושבים שהיא בלתי ניתנת למניעה, בעוד העדויות המדעיות הן הפוכות שכן סוכרת ניתנת למניעה בעזרת פעילות גופנית, הקפדה על משקל תקין ותזונה בריאה.שיעור זה בולט בקרב תושבי אזור השרון  (25%)  בהשוואה לתושבי אזור חיפה והצפון (12%) .

רוב האוכלוסייה (77%) מודעת לכך שהשמנה היא גורם המהווה סיכון לחלות בסוכרת מבוגרים (סוג 2). מעל למחצית (56%) מודעים לסיכון שבחוסר פעילות ספורטיבית בעיקר נשים (61%)  וכשליש (35%) מודעים לכך שעישון יכול להוות גורם סיכון למחלה.

רוב האוכלוסייה (כ-70%) ציינה כי מחלת סוכרת מבוגרים (סוג 2) נמשכת כל החיים. בעוד המחקרים הרפואיים מוכיחים כי ניתן לשפר את מצבה על ידי הורדת גורמי הסיכון.

כ – 13% מהישראלים הודו כי גורם רפואי כבר קבע להם רמות סוכר גבוהות

13% מהאוכלוסייה ציינו כי נאמר להם מגורם רפואי שיש להם רמות סוכר גבוהות, שיעור זה עולה עם הגיל ומגיע ל20%-25% בגילאי 45 ומעלה. כשני שליש מהאוכלוסייה אף ציינו כי יש להם חבר או קרוב משפחה עם רמות סוכר גבוהות.

כ-5% מהאוכלוסייה הצהירו כי הם חולים בסוכרת סוג 2 ,שיעור זה בולט בקרב גילאי 60+ (12%). כמחצית (53%) ציינו כי חבר או קרוב משפחה שלהם חולה במחלה, שיעור זה בולט בקרב נשים (59%) ו-13% ציינו כי הם מכירים מישהו שחולה במחלה.

הסקר נערך לפני מספר ימים, ביוזמת המועצה הלאומית לסוכרת, באמצעות מכון המחקר Market Watch (מרקט ווטש) בהשתתפות כ – 500 מרואיינים ומרואיינות בסקר טלפוני לקראת אירוע “סוכרת המגפה של המאה ה-21 – ניתן לעצור את זה” שיערך ביוזמת המועצה הלאומית לסוכרת ביום שני 22 בנובמבר 2010 בגני התערוכה בתל אביב אליו הוזמנו שרים, חברי כנסת, קובעי מדיניות וראשי ערים מכל רחבי הארץ מתוך ראייה כי מדינת ישראל חייבת להצטרף למגמה העולמית על מנת ליצור שינוי ממשי בהתפשטות המגיפה שהן עודף משקל, חוסר פעילות גופנית ותזונה לא בריאה. בניגוד למחלות חמורות אחרות, שינוי בסגנון החיים הכולל  תזונה בריאה וביצוע פעילות גופנית על בסיס קבוע ניתן למנוע את התפשטות המגיפה.

מקור: דוברת המועצה, נאווה ענבר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • הסתיים קורס מתקדם ראשון לטיפול בהשמנה בצפון – שתוף פעולה של ספרת הסוכרת בגליל והטכניון

    הסתיים קורס מתקדם ראשון לטיפול בהשמנה בצפון – שתוף פעולה של ספרת הסוכרת בגליל והטכניון

    38 בוגרים ובוגרות סיימו החודש קורס מתקדם לטיפול בהשמנה, בניהולו האקדמי של פרופ' נעים שחאדה, יוזמה משותפת של ספרת הסוכרת בגליל ע"ש ראסל ברי וביה"ס ללימודי המשך של הטכניון. הבוגרים, ברובם רופאי משפחה, למדו על מגפת ההשמנה מהיבטים שונים כשהמטרה היא להכשיר את הצוותים הרפואיים להתמודד עם מגפת ההשמנה.

  • האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ADA (או American Diabetes Association) עולה כי בדיקה גנטית לזיהוי נטייה להפרעה בשובע לאחר ארוחה (Abnormal Postprandial Satiety) עשויה לסייע בחיזוי טיב התגובה לטיפול ב-Semaglutide, אם כי לא הודגם קשר דומה עם הטיפול בתכשיר אחר מאותה משפחה. הבדיקה הינה חלק מהפורטפוליו של MyPhenome Obesity Phenotyping Portfolio של חברת […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    לפניכם מפגש ראשון מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הראשון עוסק בהיפוגליקמיה. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו נורדיסק

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    לפניכם מפגש שלישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השלישי עוסק באינסולינים ארוכי טווח. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    לפניכם מפגש רביעי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הרביעי עוסק בטכנולוגיות בסוכרת. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    לפניכם מפגש שני מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השני עוסק בטיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    לפניכם מפגש חמישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש החמישי עוסק ברפואה מותאמת אישית. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

  • הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם השמנת-יתר המצליחים לרדת במשקל גופם נרשמה ירידה בסיכון להתפתחות ממאירויות על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ה-American Diabetes Association. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, שכלל נתונים אודות 105,472 מבוגרים עם השמנה ובחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ממרפאת קליבלנד בין 2000 עד 2022. נתוני מדד מסת גוף נאספו אודות כל משתתף והחוקרים […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה