קרדיולוגיה

היעילות של סטטינים ונוגדי חמצון לטיפול במחלת כבד שומנית (מתוך American Journal of Gastroenterology)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-14 בספטמבר 2010 ב- American Journal of Gastroenterology עולה כי במטופלים עם מחלת כבד שומנית לא-אלכוהולית (nonalcoholic fatty liver disease, NAFLD), טיפול בן 4 שנים ב- Atorvastatin וויטמינים C ו-E הוביל לצמצום הסיכוי להתקדמות המחלה הכבדית.

החוקרים כותבים כי NAFLD אינה מחלה נדירה, ועלולה להוביל לשחמת הכבד. לדבריהם, שני שליש מהמטופלים עם השמנת יתר ו-NAFLD סובלים גם מהתסמונת המטבולית, ולכן הם רצו לבחון את השפעת הטיפול בסטטינים על התקדמות המחלה.

החוקרים בדקו נתונים על משתתפים ממחקר ה- St. Francis Heart Study, שכלל 1005 משתתפים בגיל 50-70 שנים. המשתתפים הוקצו באקראי לטיפול ב-Atorvastatin במינון 20 מ”ג/יום, ויטמין C במינון 1 גרם ליום וויטמין E במינון 1000 IU, או לפלסבו. תוצאות בדיקת CT היו זמינות עבור 455 משתתפים בעת ההצטרפות ובמהלך המעקב, כולל 229 משתתפים בקבוצת הטיפול ו-226 משתתפים בקבוצת הפלסבו. כמו כן, 44 משתתפים בקבוצת הטיפול ו-36 משתתפים בקבוצת הפלסבו סבלו מ-NAFLD בעת ההצטרפות.

מקרב המשתתפים שסבלו מ-NAFLD בתחילת המחקר, 27 משתתפים בקבוצת הפלסבו ו-32 משתתפים בקבוצת הטיפול השלימו את המחקר. מהתוצאות עולה כי לאחר חציון מעקב בן 3.6 שנים, 70.4% מהמשתתפים בקבוצת הפלסבו סבלו עדיין מ-NAFLD, לעומת 34.3% מהמשתתפים בקבוצת הטיפול (OR 0.29, p<0.001).

375 משתתפים לא סבלו מ-NAFLD בעת ההצטרפות. באוכלוסיה זו, 17.6% מקבוצת הפלסבו פיתחו NAFLD, לעומת 12.1% מקבוצת הטיפול, אם כי ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי בקרב משתתפים עם NAFLD, טיפול משולב ב-Atorvastatin וויטמינים C ו-E נקשר לסיכוי נמוך יותר להחמרת המחלה. הם מציינים כי בשלב זה לא ניתן להמליץ על הטיפול למטופלים עם NAFLD, שכן דרושים מחקרים נוספים בנושא.

Am J Gastroenterol, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה