צריכת קפאין אינה מובילה לפרפור פרוזדורים (מתוך ה- American Journal of Clinical Nutrition)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון American Journal of Clinical Nutrition, עולה כי אירועי פרפור פרוזדורים לא היו תכופים יותר בכל רמה של צריכת קפאין.

המחקר הנוכחי מבוסס על ניתוח של נתוני ה- WHS (Women’s Health Study), שכלל 39,876 נשים בנות 45 שנים ומעלה, אשר גויסו למחקר ללא מחלות לב או תחלואה משמעותית אחרת.

החוקרים מסבירים כי צריכת קפאין מוגברת אינה קשורה בסיכון מוגבר לפרפור פרוזדורים במחקרם בנוכחי, וממצא זה מאשר ממצאים קודמים ממחקרים פרוספקטיביים בנושא.

לדברי החוקרים, ניתן לומר בבטחה כי לא קיים מחקר גדול דיו שהדגים קשר בין צריכת קפאין ממוצעת למשך זמן ארוך ובין פרפור פרוזדורים.

במשך תקופת מעקב חציונית של 14.4 שנים, נצפו 945 מקרים מאושרים של אירועי פרפור פרוזדורים בקרב 33,638 הנשים שהשתתפו בניתוח הנוכחי.  צריכת הקפאין היומית שלהן נעה בין 22 מ”ג ל- 656 מ”ג.  קפה היווה את המקור העיקרי (81%) לקפאין; תה היווה מקור לכ- 10%, וקולה לכ- 7%. 

החוקרים הניחו כי תכולת הקפאין הייתה 137 מ”ג לכוס קפה, 47 מ”ג לכוס תה, 46 מ”ג לפחית או בקבוק קולה, ו 7 מ”ג למנת חטיף שוקולד.

בניתוח רב משתני, אף לא אחד מיחסי הסיכון המותאמים לאירועי פרפור פרוזדורים היו מוגברים בקרב הקבוצות של כמויות הקפאין הגבוהות שנצרכו בהשוואה לקבוצות הצריכה הנמוכה.

הודגם קשר מסוים בין צריכת קפאין והסיכון, אולם הסיכון צנח משמעותית ב- 22% בחמישית השלישית של צריכת הקפאין.  ממצא זה סוכם כממצא משני, וזקוק להוכחה נוספת, לפני שייקבע כי צריכה בינונית של קפאין הינה בעלת ערך מגן.

אף לא אחד מן המקורות לקפאין שנבדקו בניתוח הדגימו קשר פרטני משמעותי להיארעות פרפור פרוזדורים.

גם בניתוח עפ”י קבוצות BMI (body-mass index), לחץ דם, גיל וקריטריונים נוספים לא נמצא סיכון מוגבר לפרפור פרוזדורים.

החוקרים מציינים כי מחקרם בדק צריכת קפאין בינונית ולא צריכת קפאין גבוהה בצורה יוצאת דופן.

Am J Clin Nutr 2010

לידיעה ב- heartwire

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה