קרדיולוגיה

שימוש במולטיויטמין צנטרום למשך 26 שבועות הביא לירידה במשקל ושיפור בפרופיל ליפידים בנשים עם השמנת יתר (International journal of Obesity)

מחקר חדש אשר פורסם לאחרונה ב-International journal of Obesity , בדק את ההשפעה של שימוש בתוספי תזונה המכילים ויטמינים ומינרלים (במחקר נבדק באופן ספציפי המולטיויטמין צנטרום מתוצרת חברת Wyeth ) על משקל הגוף, שימוש באנרגיה ופרופיל השומנים, על נשים עם עודף משקל בסין. מתוצאות המחקר עולה כי נטילת מולטי ויטמין יכולה לסייע בהפחתת משקל הגוף, הקף המותן, לחץ הדם, מסת השומן וכן בעלת אפקט חיובי על פרופיל השומנים.

החוקרים מציינים שבמהלך העשורים האחרונים חלה עליה חדה במגמת ההשמנה העולמית אשר מאיימת בעיקר על בריאות העולם המערבי. ההתפתחות הכלכלית בסין הביאה את סין לשיעורי השמנה ופעילות גופנית דומים לקיימים במערב. מחקרים שנערכו עד היום בחיות מעבדה ובבני אדם מצאו כי לויטמינים ומינרלים תפקיד בחילוף החומרים ליצירת אנרגיה וכן למטבוליזם של שומני הדם במנגנונים שונים בגוף.

כמו כן מציינים החוקרים כי באנשים הסובלים מהשמנת יתר נטייה לספיגה נמוכה יותר של מינרלים וויטמינים, אך קיים מידע מוגבל בלבד לגבי השפעת תוספי תזונה המכילים מינרלים וויטמינים על BMI  ופרופיל ליפידים.

המחקר ארך 26 שבועות ובו השתתפו 96 נשים עם עודף משקל (BMI>28) עם ערכי כולסטרול וטריגליצרידים כללי גבוהים, כולסטרול טוב נמוך, כולסטרול רע גבוה, ואשר היו יציבות במשקלן ב-6 חודשים האחרונים וכן שלא נטלו תוספת ויטמינים ומינרלים ב-6 החודשים האחרונים. כמו כן הנשים לא נטלו תרופות להורדת כולסטרול, והיו ללא היסטוריה של סוכרת או הריון וכן לא ביצעו פעילות גופנית קבועה מעל לשעתיים בשבוע. המשתתפות חולקו ל- 3 קבוצות – קבוצה אחת נטלה מולטיויטמין צנטרום, השניה סידן והשלישית פלסיבו.

לאחר 26 שבועות נמצא שיפור משמעותי בערכי משקל גוף, BMI, היקף מותניים, מסת השומן, רמת כולסטרול בדם.  נמצא גם שיפור בערכי ה-LDL-C שירדו ועלייה בערכי ה-HDL-C באופן מובהק סטטיסטי בקרב הקבוצה שנטלה צנטרום.

בקבוצת נוטלי הסידן בלבד נרשמה ירידה ב-LDL-C ועלייה ב-HDL-C אך ללא שיפור במדדים האחרים שנבדקו.

החוקרים מציינים שהסבר אפשרי לממצא זה יכול להיות נעוץ בכך שויטמינים ומינרלים מעורבים במטבוליזם האנרגטי בגוף. כנראה שלאנשים בעלי משקל עודף יש צורך בתוספת שלהם על מנת להתמודד עם העלייה באנרגיה הנכנסת מהאוכל, עם משקל הגוף וזאת על מנת לשפר את פרופיל השומנים בגוף.

מנגנון ביולוגי אפשרי להסבר תוצאות המחקר הינו שיפור התבטאות החלבון UCP-1 mRNA ותפקוד המיטוכונדריה. שיפור זה יכול ליעל את הטרמוגנזה המשפרת את שריפת השומנים ומשפרת את חילוף החומרים האנרגטי.

לאור זאת, מסקנות המחקר קובעות כי יתכן שנטילת מולטי ויטמין תוכל לעזור במניעה של מחלות קרדיווסקולאריות (מחלות לב וכלי דם) ותופעות אחרות שיכולות להיגרם מהשמנת יתר.


International Journal of Obesity 34, 1070-1077 (June 2010) | doi:10.1038/ijo.2010.14

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה