קרדיולוגיה

רמות כולסטרול גבוהות בגיל צעיר צופות הסתיידות עורקים כליליים מאוחר יותר (מתוך ה- Annals of Internal Medicine)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר חדש שפורסם בירחון Annals of Internal Medicine ב- 3 באוגוסט, עולה כי צעירים עם ערכי כולסטרול גבוהים בהווה, ידגימו הסתיידות עורקים כליליים בעתיד.

מדובר במחקר האחרון שפורסם מתוך מידע מן העוקבה הפרוספקטיבית CARDIA (Coronary Artery Risk Development in Young Adults).

במחקר זה בדקו החוקרים רמות כולסטרול LDL, כולסטרול HDL, טריגליצרידים ורמת סידן בעורקים הכליליים ב- 3,258 צעירים בני 18 20 שנים בין השנים 1985 1986. 

החוקרים העריכו את הזמן הממוצע המצטבר של חשיפה לליפידים בגילאים 20 עד 35 שנים באמצעות מדידות חוזרות של רמות ליפידים במשך יותר מ- 20 שנים, ולאחר מכן ייחסו את ממצאיהם לרמת הסידן בעורקים הכליליים עפ”י בדיקת CT (computed tomography) לאחר 15 ו 20 שנים.

רמות לא אופטימאליות של LDL (> 100 מ”ג/ד”ל), HDL (< 60 מ”ג/ד”ל), או טריגליצרידים (> 150 מ”ג/ד”ל) נמצאו ב- 87% מן הנבדקים הצעירים במחקר.  הימצאות סידן בעורקים הכליליים 20 שנה לאחר מכן עמדה על 8% באלו ששמרו על רמות LDL אופטימאליות מתחת ל- 70 מ”ג/ד”ל, ו 44% באלו עם רמת LDL של 160 מ”ג/ד”ל ומעלה (p<0.001).  אותו קשר נמצא עבור שני המינים וכל הגזעים.

הסיכוי למצוא סידן בעורקים הכליליים גבר ככל שרמות LDL היו גבוהות יותר.  לדוגמא, בהשוואה לנבדקים עם רמות LDL של פחות מ- 70 מ”ג/ד”ל, יחס הסיכויים להימצאות סידן בעורקים הכליליים בשלב מאוחר יותר בחיים באלו עם רמות LDL של 70 99 מ”ג/ד”ל בגיל צעיר היה 1.5.  עבור נבדקים עם רמות LDL של 100 129 מ”ג/ד”ל, יחס הסיכויים עמד על 2.4, ועבור אלו עם ערכי LDL של 160 מ”ג/ד”ל ומעלה, יחס הסיכויים עמד על 5.6.

תוצאות אלו מורות על כך שרמות כולסטרול LDL לא אופטימאליות במהלך הבגרות המוקדמת קשורות להסתיידות עורקים כליליים בהמשך החיים, וכי חשיפה מאוחרת יותר לליפידים אינה מסבירה את הקשר בין רמות LDL בשלב מוקדם ובין הסתיידות עורקים מאוחר יותר בחיים. 

לאחר התאמת ממצאי המחקר למשתנים אשר עשויים להשפיע עליהם, דוגמת שימוש בתרופות ורמות קליניות לא תקינות של ליפידים אחרים, החוקרים מצאו קשר הפוך עם רמות HDL, אך העדר קשר לרמות הטריגליצרידים.

החוקרים מודעים לכך כי רמת סידן בעורקים הכליליים הינה מטרה תת קלינית, היות ונבדקי העוקבה עדיין צעירים מכדי להדגים מספר משמעותי מספיק של אוטמים לבביים ומקרי מוות, על מנת שיהיה ניתן להעריך את הקשר בין רמות ליפידים גבוהות ותוצאות אלו.  יחד עם זאת, מציינים החוקרים כי הסתיידות עורקים כליליים הודגמה בעבר כמנבא חזק ובלתי תלוי של מחלות לב כליליות, וכי העדר סידן כלילי הינו גורם מגן חזק.

מחקרים קודמים מצאו קשרים בין רמות ליפידים וטרשת עורקים בילדים ובמבוגרים צעירים, אשר הודגמה בנתיחה לאחר המוות, בעובי שכבת ה- intimamedia בעורקי הקרוטיד, וברמת הסידן בעורקים הכליליים. אולם המחקר הנוכחי הינו הראשון המספק גודל מדגם גדול דיו, מדידות חוזרות של שלושת הליפידים העיקריים, ומעקב ארוך דיו על מנת לבודד את הקשר בין רמות ליפידים במהלך בגרות מוקדמת ובין טרשת עורקים בגיל העמידה, תוך שליטה בכל הערפלנים הפוטנציאליים.

החוקרים מדגישים כי ממצאיהם מורים על כך ששינויים טרשתיים מתחילים במהלך תקופת הבגרות המוקדמת, כתוצאה מרמות ליפידים לא אופטימאליות הנצפות בשכיחות גבוהה, וכי שינויים אלו ממשיכים להתקיים גם בגיל העמידה.  שמירה על רמות כולסטרול אופטימאליות, בעיקר רמות LDL, במהלך הבגרות המוקדמת תספק יתרונות משמעותיים במושגים של מניעת מחלת לב כלילית במהלך החיים.  החוקרים מסכמים כי ממצאיהם מראים את החשיבות הרבה שבשמירה על אורח חיים הכולל תזונה מתאימה, פעילות גופנית ושמירה על משקל גוף תקין כבר בתחילת הבגרות המוקדמת.

החוקרים מוסיפים כי שמירה על רמות כולסטרול תקינות גם בגיל צעיר מפחיתה את תהליכי היווצרות טרשת העורקים, וכך מורידה את הסיכון לאוטם לבבי בשלב מאוחר יותר בחיים.  החוקרים מציינים כי לא בדקו באופן ישיר את ההנחה כי שיפור ערכי הכולסטרול עם תזונה נכונה ופעילות גופנית במהלך הבגרות המוקדמת יביא לשינוי משמעותי בשלב מאוחר יותר בחיים, אולם לדבריהם, קיימות עדויות רבות ומוצקות לכך שכולסטרול לא תקין הינו גורם למחלות לב, ועל כן סביר כי טיפול בגורם יביא להשפעות מניעתיות בעתיד.

החוקרים מסבירים כי המחקר לא פנה לנושאי יעילות תרופתית להורדת רמות כולסטרול בשלבים מוקדמים של החיים, אולם ממצאיהם תומכים בהמלצת ה- AHA (American Heart Association) לערוך בדיקות לרמות כולסטרול כבר בגיל 20 שנים. 

Ann Intern Med 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה