קרדיולוגיה

במחצית מהצעירים המבוגרים לפחות גורם סיכון אחד למחלת לב כלילית (מתוך Annals of Family Medicine)

ממאמר חדש שפורסם במהדורת יולי/אוגוסט של Annals of Family Medicine עולה כי במחצית מהצעירים המבוגרים קיים גורם סיכון אחד לפחות למחלה קרדיווסקולארית, דוגמת היסטוריה משפחתית של מחלת לב וכלי דם, עישון, יתר לחץ דם, או השמנת-יתר. עם זאת, הערכת רמות כולסטרול בדם עדיין אינה-מספקת באוכלוסיה זו, ובמרבית המקרים לא נערכות בדיקות סקר לזיהוי רמות כולסטרול גבוהות.

לדברי החוקרים, מאחר שחומרת טרשת עורקים במבוגרים-צעירים עולה עם מספר גורמי הסיכון, השיעור הנמוך של בדיקות סקר, בפרט בצעירים עם שני גורמי סיכון ומעלה, מהווה מקור לדאגה.

הנתונים מבוססים על ניתוח הממצאים אודות 2587 מבוגרים צעירים גברים בגילאי 20-35 ונשים בגילאי 20-45 שנים שלקחו חלק בשאלוני NHANES (National Health and Nutrition Examination Surveys) בין השנים 1999-2006.

ב-55.2% מהגברים והנשים תועד לפחות גורם סיכון קרדיווסקולארי אחד; ב-17.9% זוהו שני גורמי סיכון. מבין גברים ונשים אלו, 4.6% אובחנו עם מחלת לב כלילית או סיכון מקביל למחלת לב כלילית. באשר לבדיקות סקר, פחות מ-50% מהמשתתפים עברו בדיקות סקר לזיהוי רמות כולסטרול גבוהות, אם כי השיעור היה גבוה יותר בקרב נשים בהשוואה לגברים. עם זאת, בקרב אלו עם מחלת לב כלילית או סיכון מקביל למחלת לב כלילית, רק 67% מהצעירים עברו בדיקות סקר לזיהוי רמות כולסטרול גבוהות; 47% מהמבוגרים עם שני גורמי סיכון ומעלה עברו בדיקות סקר.

בקרב מבוגרים-צעירים, השכיחות של רמות כולסטרול גבוהות עלתה עם מספר גורמי הסיכון למחלת לב כלילית ב-65% מאלו עם מחלת לב כלילית או סיכון מקביל למחלת לב כלילית, תועדו ערכי LDL גבוהים, זאת בהשוואה ל-67% מאלו ללא כל גורם סיכון אך שיעור בדיקות הסקר היה נמוך מ-50% ללא קשר לסיכון. כמו כן, לא זוהה הבדל מובהק סטטיסטית בשיעור בדיקות הסקר בקרב אלו ללא גורמי סיכון ואלו עם גורם סיכון אחד, או יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהתוצאות עולה כי נדרש שיפור הערכת הסיכון ובטיפול במחלה קרדיווסקולארית במבוגרים-צעירים.

Ann Fam Med. 2010 Jul-Aug;8(4):327-33

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה