השפעות תרופות להורדת לחץ דם לאחר שבץ חריף במחקר ה- COSSACS (מתוך ה- Lancet Neurology)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מחקר פרוספקטיבי, רב מוסדי בהקצאה אקראית שפורסם בירחון ה- Lancet Neurology בוחן את נושא הטיפול ביתר לחץ דם בתקופה המיידית שלאחר שבץ חריף.

למעלה מ- 50% מן החולים שעברו שבץ חריף נטלו תרופות להורדת לחץ דם טרם האירוע, וקיימת דילמה קלינית באשר לחידוש טיפול זה בתקופה הסמוכה לשבץ.

המחקר הנוכחי גייס חולים שהיו בחלון הזמן של 48 שעות ממועד השבץ וממועד נטילת המנה האחרונה של טיפולם להורדת לחץ דם.  379 חולים הוקצו אקראית לקבוצה בה נמשך הטיפול להורדת לחץ דם, ו 384 הוקצו לקבוצה בה הופסק הטיפול למשך שבועיים. 

מתוצאות המחקר עולה כי לא הודגם הבדל מובהק סטטיסטית בין הקבוצות במושגים של שיעורי תמותה או שיעורי תלות (modified Rankin scale > 3 נקודות), אשר הגיעו ל- 72 מתוך 379 בקבוצת המשך הטיפול ול- 82 מתוך 384 החולים בקבוצת הפסקת הטיפול (סיכון יחסי 0.86, 95% CI, 0.65 to 1.14; p=0.3).

ההפרש בלחץ הדם הסיסטולי לאחר שבועיים בין קבוצת המשך הטיפול ובין קבוצת הפסקת הטיפול עמד על 13 מ”מ כספית, וההפרש בלחץ הדם הדיאסטולי עמד על 8 מ”מ כספית (p < 0.0001).

לא הודגמו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בשיעורי אירועים קיצוניים, תמותה תוך חצי שנה או אירועים קרדיו-וסקולאריים משמעותיים.

החוקרים מסיקים כי הפסקת תרופות קיימות להורדת לחץ דם לא הייתה כרוכה בירידה משמעותית בתמותה תוך שבועיים ובתלות.  יחד עם זאת, המחקר הופסק בטרם הושגה כמות היעד של הנבדקים, על כן למחקר היה רק כוח של 9% לזהות הבדל של 10% בתמותה ובתלות.

מגבלות נוספות של המחקר כללו הוצאת נבדקים עקב דיספגיה, הכללה בעיקר של נבדקים עם שבץ קל, ומעט חולים עם שבץ המורגי.  כמו כן, אישור אבחנתי לשבץ היה קיים רק ב- 65% מן הנבדקים לפני הקצאתם לקבוצות.  עוד מגבלה הייתה החשבה של תלות כ- modified Rankin scale של 4 או 5 נקודות ולא של 3 נקודות ומעלה.

לאור הנ”ל דרושים מחקרים נוספים בנושא.

במאמר נלווה נכתב כי מחקר ה- COSSACS מוסיף למה שידוע עד כה באשר לבטיחות שבשימוש בתרופות להורדת לחץ דם ברוב החולים שעברו שבץ קל בתקופה סמוכה לאירוע.  זאת לאור הממצאים לפיהם הורדת לחץ הדם נעשית בצורה מתונה ולמשך מספר שעות.  התחלה מוקדמת של טיפול להורדת לחץ דם חשובה ליעילות ולהיענות לטווח הארוך, אולם נקודות אלו דורשות המשך למידה בעתיד.

Lancet Neurology

לידיעה ב- NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה