קיצוב החדר השמאלי בהשוואה לקיצוב דו חדרי (מתוך ה- American Heart Journal)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר חדש שפורסם בגיליון יוני של הירחון American Heart Journal, עולה כי גירוי של החדר השמאלי אינו נחות לעומת גירוי דו חדרי בטיפול סינכרון לבבי (CRT – cardiac resynchronization therapy).

לדברי החוקרים, קבוצות שיפיקו תועלת מקיצוב של החדר השמאלי בלבד כוללות קבוצות קשישים מסוימות עם תחלואות נלוות משמעותיות.

החוקרים מסבירים כי הגירוי בד”כ מועבר באופן סימולטני או רציף לחדר הימני והשמאלי, על אף ששימוש בקיצוב של החדר השמאלי בלבד עלול להקל על יצירת אי-סינכרון מכני.

על מנת להשוות בין שתי הגישות, החוקרים בחרו אקראית 176 חולים הזקוקים לדה-פיברילטורים מסוג CRT (CRT-D) לשתי קבוצות: קוצב דו חדרי (90 נבדקים) וקוצב של חדר שמאל בלבד (86 חולים).

מתוצאות המחקר, עולה כי 6 חודשים לאחר השתלת הקוצב, 76.2% מן החולים עם גירוי דו חדרי ו 74.7% מן החולים עם קיצוב החדר השמאלי בלבד הגיבו לטיפול.  על בסיס קריטריונים לתגובה ( שיפור ברמה התפקודית ובמדד המשולב לאי ספיקת לב עפ”י ה- NYHA [New York Heart Association], remodeling הפוך, וירידה ב- LVESV [left ventricular end systolic volume] של 10% ומעלה) גישת קיצוב החדר השמאלי בלבד לא הייתה נחותה הן בניתוחי הכוונה לטיפול והן בניתוחים עפ”י הפרוטוקול.

לדוגמה, 67% מקבוצת הגירוי הדו-חדרי ו 76% מקבוצת הגירוי בחדר שמאל השיגו ירידה של נקודה אחת ברמה התפקודית עפ”י NYHA (p = 0.28).  מדדי איכות החיים השתפרו מ- 40 ל- 22 בקבוצת הקוצב הדו חדרי ומ- 36 ל- 17 בקבוצת קיצוב חדר שמאל.  לשתי הקבוצות הודגמו שיפורים דומים ב- ejection fraction ובמרחק ההליכה במשך 6 דקות.

לא נצפו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות באחוזי החולים שנזקקו לאשפוז עקב אי ספיקת לב, הפרעות קצב על חדריות או הפעלות הקוצב לטיפול בהפרעות קצב חדריות.

למעשה, מציינים החוקרים, כי לא הודגם כל הבדל סטטיסטי משמעותי בין שתי הקבוצות בכל המשתנים שנבדקו.

לטענת החוקרים, שימוש ב- CRT עבור חולים מעל גיל 75, הגידול ביחס עלות/תועלת של דהפיברילציה עם CRT מול קיצוב עם CRT הינו גבוה.  על כן, מערכת קיצוב CRT המתוכנתת לגירוי החדר השמאלי בלבד עשויה להיות פשוטה עם יחסי עלות/תועלת טובים, וכן היא עשויה להאריך את חיי הסוללה.  יש לציין כי במחקר הודגם כי תכנות לחדר שמאל בלבד עם גירוי של 5.3 וולט/0.5 מילישניה עשוי להאריך את תוחלת החיים של המכשיר ב- 1.2 שנים עליה של 20%.

החוקרים מסכמים כי גירוי החדר השמאלי יכול להחשב כטיפול חלופי לגירוי דו חדרי במועמדים ל- CRT.

Am Heart J 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה