האם צריכת פרוקטוז מעלה את לחץ הדם? (J Am Soc Nephrol)

ממחקר חדש שפורסם ב-Journal of the American Society of Nephrology והתבסס על נתוני סקר NHANES (National Health and Nutrition Examination Survey) בין השנים 2003-2006, עולה קשר בלתי-תלוי בין צריכת פרוקטוז רבה ובין ערכי לחץ דם מוגברים.

לדברי החוקרים, העלייה בצריכת פרוקטוז במדינות מתועשות מקבילה לעלייה בשכיחות יתר לחץ דם, אך מחקרים אפידמיולוגים הדגימו קשר לא-עקבי בין תצפיות אלו. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לקבוע אם צריכת פרוקטוז מוגברת, שמקורה מתוספי סוכר, מלווה בסיכון מוגבר לערכי לחץ דם מוגברים במבוגרים בארה”ב, ללא היסטוריה של יתר לחץ דם.

מדגם המחקר כלל 4528 מבוגרים ללא היסטוריה של יתר לחץ דם, חציון צריכת פרוקטוז עמד על 74 גרם ביום. החוקרים זיהו קשר בקשר מובהק ובלתי-תלוי בין צריכה מוגברת של פרוקטוז (לפחות 74 גרם ביום) ובין סיכויים גבוהים יותר לערכי לחץ דם גבוהים, לאחר תקנון למשתנים דמוגרפים; מחלות רקע; פעילות גופנית; הצריכה הקלורית הכוללת; וערפלנים תזונתיים, כולל צריכת פחמימות כוללת, אלכוהול, מלח וויטמין C. הסיכון המוגבר על-רקע צריכת פרוקטוז בכמות של 74 גרם ביום ומעלה, עמד על 26% לסף לחץ דם של 135/85 מ”מ כספית ומעלה, 30% לסף לחץ דם של 140/90 מ”מ כספית ומעלה, ו-77% לסף לחץ דם של 160/100 מ”מ כספית ומעלה.

מתוצאות אלו עולה כי צריכת פרוקטוז מוגברת, קשורה באופן בלתי-תלוי עם ערכי לחץ דם גבוהים יותר במבוגרים ללא היסטוריה של יתר לחץ דם.

מגבלות המחקר כוללות מבנה מחקר חתך, שאינו מאפשר לקבוע סיבתיות; הישענות על דיווח עצמי אודות צריכת פרוקטוז; וחוסר יכולת לשלול את האפשרות כי תכולת הסוכר הרבה במוצרי המזון תרמה לממצאים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאים אלו תומכים בהשערה לפיה צריכה מוגברת של פרוקטוז עשוי להוביל ליתר לחץ דם במגוון מנגנונים. הגבלת צריכת פרוקטוז ניתנת לביצוע בקלות, ולאור הממצאים, החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה להעריך את הפחתת צריכת פרוקטוז מתוספי סוכר תפחית את היארעות יתר לחץ דם ותחלואה קרדיווסקולארית במבוגרים בארה”ב.

J Am Soc Nephrol. Published online July 1, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה