קרדיולוגיה

טיפול תרופתי או CPAP לטיפול ביתר לחץ דם בחולים עם דום נשימה בשינה? (מתוך Am J Respir Crit Care Med)

חוקרים מצרפת מדווחים כי הטיפול התרופתי ב-Valsartan (דיובן) עדיף על CPAP (Continuous Positive Airway Pressure) בהפחתת לחץ הדם בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה (OSA Obstructive Sleep Apnea).

החוקרים מוסיפים כי לשילוב CPAP עם Valsartan השפעה סינרגיסטית להפחתת לחץ הדם באופן משמעותי בחולים שאינם מגיבים לאחד מהטיפולים הללו בנפרד.

החוקרים כותבים כי אנטגוניסטים לקולטן לאנגיוטנסין II, דוגמת Valsartan, מהווים בחירה הגיונית בטיפול בחולים אלו, מאחר שההיפוקסיה על-רקע דום נשימה חסימתי בשינה עשויה להוביל לפעילות-יתר של ציר רנין-אנגיוטנסין.

47 חולים היו זמינים למחקר, אך 14 הוצאו מהמחקר מאחר שלא ענו על הקריטריונים שנקבעו וחמישה סירבו לקחת חלק במחקר.

יתר 28 החולים חולקו באקראי לשמונה שבועות טיפול ב- Valsartan במינון 160 מ”ג ביום, או CPAP. לאחר ארבעה שבועות הפסקה בטיפול, החולים בכל קבוצה החליפו לקבוצה המקבילה וקיבלו את הטיפול המקביל.

כל המשתתפים במחקר סבלו מהשמנת-יתר מתונה, ואובחנו עם דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה בינונית-עד-חמורה. 23 חולים השלימו את המחקר, כאשר שלושה סירבו להמשיך ושניים פרשו מהמחקר בשל תופעות לוואי על-רקע הטיפול ב- Valsartan.

הירידה בלחץ הדם הייתה גדולה יותר בעקבות טיפול ב- Valsartan, בהשוואה ל-CPAP, בכל מדדי לחץ הדם, כולל ממוצע לחץ הדם בשעות היום ובשעות הלילה וממוצע לחץ הדם במהלך 24 שעות.

ממוצע לחץ הדם במהלך 24 שעות ירד ב-9.1 מ”מ כספית עם Valsartan (p<0.001), זאת לעומת 2.1 מ”מ כספית עם CPAP (p<0.01), כך שההבדל הממוצע עמד על 7.0 מ”מ כספית (p<0.001).

לאחר 20 שבועות המחקר, 11 חולים שלא הגיבו לטיפול ב- Valsartan או CPAP בלבד, לקחו חלק במחקר בן 8 שבועות, במסגרתו טופלו בשילוב CPAP עם Valsartan. הטיפול המשולב הוביל לירידה בכל מדדי לחץ הדם, ירידה שהייתה בולטת הן בערכי לחץ הדם שנמדדו במשרד הרופא והן בערכי לחץ הדם בשעות הלילה.

ההשפעה האדטיבית של Valsartan ו-CPAP מצביעה על מנגנון פעולה שונה של השניים.

מאחר שחוסר ההיענות לטיפול במכשירי CPAP מגיעה עד ל-20%, החוקרים ממליצים על מתן אנטגוניסטים לקולטן לאנגיוטנסין II לטיפול בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה, עם מחלות רקע והיענות ירודה ל-CPAP או אלו המסרבים להשתמש במכשיר באופן גורף. הם ממליצים על מתן הטיפול התרופתי לחולים עם דרגה חמורה, אך א-תסמינית, של דום נשימה בשינה עם יתר לחץ דם, ובחולים שאינם מגיבים לטיפול ב-CPAP בלבד.

Am J Respir Crit Care Med 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה