קרדיולוגיה

האם חקיקה כנגד עישון במקומות ציבוריים סגורים באנגליה הובילה לירידה במספר האשפוזים על רקע אוטם לבבי? (מתוך BMJ)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש בו נותחו נתונים סטטיסטיים של בתי חולים באנגליה ואשר פורסם בגיליון יוני של ירחון British Medical Journal (BMJ) עולה כי לאחר החקיקה האוסרת על עישון במקומות ציבוריים סגורים ונכנסה לתוקף בחודש יולי 2007 נצפתה ירידה צנועה אולם מובהקת במספר החולים שאושפזו בשל אוטם לבבי חריף ב-18 החודשים שלאחר מכן.

החוקרים מסבירים כי הסיכון לאוטם לבבי עולה משמעותית בעקבות חשיפה לרמות נמוכות באופן יחסי של עשן טבק, לרבות אלו הנובעות מעישון פאסיבי. לדבריהם, מחקרים אשר בחנו את ההשפעות של חקיקה האוסרת על עישון הראו כי קשורה בירידות לאחריהן במספר האשפוזים בשל אוטם לבבי, ואולם רבים ממחקרים אלו לא כללו תקנון ראוי לערפלנים אפשריים. לפיכך, ביקשו החוקרים במחקרם זה לעשות שימוש בנתונים סטטיסטיים קיימים הנאספים כדבר שבשגרה מבתי חולים באנגליה במטרה לזהות מגמות במספר האשפוזים בהתוויה זו בחמש השנים שקדמו ליישומה של חקיקה כנגד עישון במקומות ציבוריים באנגליה, וב-18 החודשים שלאחריו.

החוקרים אספו מידע אודות כל המבוגרים עם אשפוז ראשון בשל אוטם לבבי חריף בין החודשים יולי 2002 וספטמבר 2008, ובאמצעות ניתוח ססטיסטי בחנו את מספר האשפוזים המלאים בבית החולים מדי שבוע בהתוויה זו, תוך ריבוד החולים על פי פיזור הגילאים (מתחת לגיל שישים שנה ומעליו) ומינם.

ניתוח הנתונים הראה ירידה במספר האשפוזים השבועי בשל אוטם לבבי חריף משנת 2000 ואילך, מציינים החוקרים, תוך האצה של ירידה זו החל משנת 2002. במהלך כל שנה, האשפוזים נבדלו בתבניתם בצורה דומה לזו שדווחה בעבר, עם שיא של אשפוזים אלו סביב חג המולד ועונת האביב המוקדמת וירידה בתקופת הקיץ. יישום החקיקה כנגד עישון במקומות ציבוריים סגורים הובילה לדבריהם לירידה משמעותית סטטיסטית במספר האשפוזים בכ-2.4% (p=0.007), משמע כ-1,200 אשפוזים דחופים בשל אוטם לבבי וכ-1,600 אשפוזים בסך הכל.

החוקרים מזכירים כי במטרה לבחון את תוקף המודל, בחנו גם תאריכי דמה, משמע תאריכים שגויים של מועד יישום החקיקה האמורה, וכי אלו לא הראו השפעה על שיעור האשפוזים הכללי כפי שעשה התאריך הממשי. בנוסף, הם מציינים כי הירידה במספר האשפוזים הייתה משמעותית בקרב גברים מכל הגילאים, ובנשים מעל גיל שישים אולם לא מתחת לגיל זה.

החוקרים מסכמים כי מחקרם מראה ירידה במספר האשפוזים בשל אוטם לבבי חריף הקשורה בחקיקה כנגד עישון במקומות ציבוריים סגורים באנגליה. לדבריהם, ממצא זה מתווסף לראיות קודמות בתומכות בכך שחקיקה מעין זו עשויה להוביל לירידה בשיעור האוטם הלבבי. הם מציינים כי מחקרם כלל תקנון לערפלנים אפשריים, אולם עדיין סובל ממגבלות מסוימות. עם זאת, גודל המדגם ומשך תקופת המעקב מגבירים לטענתם את חוזקו.

לבסוף, מזכירים החוקרים כי המספרים שנצפו היו נמוכים מאלו שדווחו בעבר, ומציעים כי יתכן והדבר נובע מהמתודולוגיה העדיפה של עבודתם זו. בנוסף, יתכן לדבריהם והשפיעה על כך העובדה כי חשיפה לעישון פאסיבי מצויה הייתה בירידה באנגליה מזה מספר שנים לפני החקיקה האמורה.

BMJ 2010

לידיעה ב-NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה