מה בין צחצוח שיניים ובין הסיכון הקרדיווסקולארי (BMJ)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-BMJ עולה כי צחצוח שיניים פחות מפעמיים ביום מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב.

החוקרים מסבירים כי בעוד שהוכח כי תהליך דלקתי בגוף (כולל פה וחניכיים) משחק תפקיד חשוב בהתפתחות טרשת עורקים, זהו המחקר הראשון שבחן את השאלה אם מספר הפעמים שאדם מצחצח שיניים ביום משפיע על הסיכון להתפתחות מחלות לב.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 11,000 מבוגרים שלקחו חלק במחקר Scottish Heart Survey, בו המשתתפים נשאלו אודות הרגלי אורח חיים דוגמת עישון, פעילות גופנית והרגלי שמירה על בריאות הפה. החוקרים אספו מידע בנוגע להיסטוריה הרפואית והיסטוריה משפחתית של מחלות לב ולחץ דם. דגימות דם נאספו מתת-קבוצה של משתתפים ונערכו בדיקות לרמות CRP ופיברינוגן.

התוצאות הצביעו על היגיינה טובה של הפה באופן כללי, כאשר 62% מהמשתתפים דיווחו כי פנו לרופא שיניים אחת לשישה חודשים ו-71% דיווחו כי צחצחו שיניים פעמיים ביום. לאחר תקנון לגורמי סיכון ידועים, החוקרים מצאו כי בקרב משתתפים שדיווחו על צחצוח שיניים בתדירות נמוכה יותר תועד סיכון מוגבר למחלות לב, בהשוואה לאלו שצחצחו שיניים פעמיים ביום. היגיינה ירודה של הפה לוותה בריכוזים גבוהים יותר של פיברינוגן ו-CRP.

החוקרים כותבים כי למיטב ידיעתם, זהו המחקר הראשון שהדגים קשר בין תדירות צחצוח שיניים ובין היארעות תחלואה קרדיווסקולארית במדגם מייצג גדול של מבוגרים ללא מחלה קרדיווסקולארית גלויה.

הם מוסיפים כי המחקר מצביע על תפקיד אפשרי של היגיינה ירודה של הפה בסיכון למחלה קרדיווסקולארית, במנגנון המבוסס על תהליך דלקתי סיסטמי. תגובה דלקתית והומאוסטטית מוגברת וכן הפרעות במטבוליזם השומנים על-רקע זיהום במיסב השן עשויים להיות אחראיים לקשר שזוהה בין מחלת מיסב השן ובין הסיכון המוגבר למחלה קרדיווסקולארית.

עם זאת, החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

BMJ 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה