קרדיולוגיה

האם יש להפסיק את הטיפול בקלופידוגרל טרם ביצוע קולנוסקופיה וכריתת פוליפים? (Gastrointest Endosc)

אין מקום להפסקה שגרתית של הטיפול ב-Clopidogrel (פלויקס) טרם ביצוע בדיקת קולנוסקופיה וכריתת פוליפים, כך עולה מתוצאות מחקר רטרוספקטיבי שפורסמו במהדורת מאי של Gastrointestinal Endoscopy.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים בנוגע לסיכון לדימום לאחר כריתת פוליפים על-רקע טיפול ב- Clopidogrelואודות התועלת של הפסקת Clopidogrel 7-10 ימים טרם כריתת פוליפים. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את שיעור הדימומים והתוצאות לאחר כריתת פוליפים ולזהות גורמי סיכון המנבאים דימום לאחר כריתת פוליפים בחולים הנוטלים Clopidogrel.

מדגם המחקר כלל 142 חולים (375 כריתות פוליפים) שנטלו Clopidogrel (קבוצת המקרים) ו-1243 חולים (3226 כריתות פוליפים) שלא נטלו את התרופה (קבוצת הביקורות).

שיעורי הדימומים המידיים (במהלך הפרוצדורה) היה דומה בשתי הקבוצות (2.1% בכל קבוצה), אך בקבוצת המטופלים ב- Clopidogrel תועד שיעור גבוה יותר של דימום מאוחר לאחר כריתת פוליפים (לאחר הפרוצדורה) (3.5% לעומת 1.0%,  p=0.02), וכן שיעור משמעותי של דימומים מאוחרים שדרשו אשפוז ועירוי/התערבות (2.1% לעומת 4.0%,  p=0.04). לא תועדו מקרי תמותה, ובשתי הקבוצות משך האשפוז וההתערבויות עקב דימומים לאחר כריתת פוליפים היו דומים.

החוקרים כותבים כי הטיפול ב- Clopidogrel בפני עצמו אינו גורם סיכון בלתי-תלוי לדימום לאחר כריתת פוליפים. גורמי הסיכון המשמעותיים היחידים הקשורים לדימומים לאחר כריתת פוליפים כללו טיפול בו-זמנית ב- Clopidogrel ואספירין או NSAID (OR = 3.7,  95% CI = 1.6-8.5) ומספר הפוליפים שנכרתו (OR = 1.3,  95% CI = 1.2-1.4).

החוקרים מצאו כי הטיפול ב- Clopidogrel לבדו לא לווה בשיעור מוגבר של דימומים לאחר כריתת פוליפים, אך הסיכון היה גבוה יותר כאשר Clopidogrel ניתן בשילוב עם אספירין או תרופות אחרות ממשפחת NSAID.

מגבלות המחקר כוללות מבנה מחקר רטרוספקטיבי ומספר חולים קטן עם דימום לאחר כריתת פוליפים.

שיעור הדימומים לאחר כריתת פוליפים היה גבוה יותר משמעותית בחולים העוברים כריתת פוליפים תחת טיפול ב- Clopidogrel ואספירין/NSAID; עם זאת, הסיכון קטן והתוצאות טובות. לאור זאת, אין מקום להמליץ על הפסקה רוטינית של הטיפול ב- Clopidogrel בחולים המיועדים לקולנוסקופיה או כריתת פוליפים.

החוקרים מוסיפים כי הפסקת Clopidogrel בחולים עם מחלה קרדיווסקולארית או טרשתית מלווה בסיכון מוגבר לאירועים איסכמיים חריפים, בעיקר כאשר הטיפול ב- Clopidogrel הופסק במהלך 90 הימים הראשונים לטיפול. לפיכך, הם מסכימים עם ההנחיות הנוכחיות לפיהן יש לדחות ביצוע בדיקת קולנוסקופיה אלקטיבית או בדיקת במסגרת בדיקות סקר 6-12 חודשים לאחר התערבות כלילית.

במאמר מערכת שהתייחס למחקר נכתב כי בשלב הנוכחי, ההחלטה אם להמשיך או להפסיק טיפול נוגד-טסיות לא זכתה למענה חד-משמעי. המחקר מספק תמיכה מסוימת לאלו המאמינים כי הדרך הטובה ביותר למנוע נזק בחולים אלו היא להמשיך בטיפול נוגד-טסיות.

Gastrointest Endosc. 2010;71:998-1005, 1006-1008

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה